Veel mensen vinden haring razend lekker. Je kunt het hele jaar door haring eten, maar de nieuwe haringen, die pakweg de 1e 2 maanden van het seizoen wordt gevangen is extra lekker. Dat komt door de leeftijd van de haring. Niet te groot, en daardoor extra vet. Het vet in de haring bepaalt de smaak.

Als al die liefhebbers zo lang op die heerlijke haring hebben moeten wachten, en eindelijk te koop is, is er reden tot een feestje. Handelaren willen als eerste zo'n vaatje nieuwe haring hebben, om hun klanten ook als eerste te kunnen bedienen. Daardoor wordt de prijs opgedreven, want de markt doet zijn werk. Veel vraag en (nog) weinig aanbod.

Dat de prijs extra of zelfs extreem hoog wordt, komt alleen maar door het ludieke gebeuren. Het feestje dus. De opbrengst gaat altijd naar een goed doel, en dat zorgt ervoor, dat er extreem veel geld wordt betaald. Het goede doel profiteert dus van het feestje van de haringliefhebbers.

Was het niet de gewoonte geworden, dat het geld naar een goed doel zou gaan, dan zou de prijs van het eerste vaatje ook best iets hoger liggen, maar nooit zo hoog als nu het geval is. Voor de consument maakt het ook helemaal niets uit. Meestal betalen we nu iets meer dan over een maand of 3. Maar dat scheelt nauwelijks.

Volgens de kenners is de haring dit jaar van uitstekende kwaliteit. Geniet ervan, en denk erom: zonder uitjes, want dat verpest je harinkje! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eerste vaatje voor goed doel
Nog voor vlaggetjesdag wordt tegenwoordig het eerst vaatje Hollandse Nieuwe geveild in Scheveningen. Dat is een bijzondere veiling, waarbij flink wordt geboden. Het verschil met een gewone veiling is dat elk bod betaald moet worden, want de opbrengst is voor een goed doel. dit jaar aan Jantje Beton.

De groei van de jonge haring ziet er momenteel veelbelovend uit, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. Dat zorgt ervoor, samen met het goede doel, dat er flink geboden zal worden op Vlaggetjesdag en dat iedereen zich de Hollandse Nieuwe goed zal laten smaken.

http://www.bolscorenwyn.nl/pages/view.php?page_id=173.