waar zit het kwaliteitsverschil precies in dure en goedkope kazen?

je hebt dure en goedkope kazen, nu is de een lekkerder dan de andere maar is het proces van het maken van kazen nu anders?, worden er andere ingredienten gebruikt?ik heb het dan over bv 2 belegen kazen he.Word de 1 in een fabriek gemaakt en de kazen in de kazen winkel handmatig????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
paulus811
14 jaar geleden
Ik vind het een leuke vraag en merk dat ik duurdere kaas van de kaasboer altijd lekkerder vind dan de in plastic verpakte blokken van de super. Het blijft ook langer lekker, de blokken ruiken na een paar dagen naar ouwe vaatdoek. Met spanning wacht ik de antwoorden af, want die heb ik helaas niet.

Antwoorden (4)

Over welke kazen hebben we het precies, dit is erg vaag. Een goedkopere kaas en een dure kaas. Er zijn honderden belegen kazen en de één is duurder dan de ander. Sommige worden in fabrieken gemaakt en andere worden door de verkoper zelf gemaakt. Maar zoals zo vaak is er geen één op één verband tussen prijs en kwaliteit. Om maar nog te zwijgen over hoe je kwaliteit meet. Door de lekkerste te kiezen? Dat verschilt per persoon, dus dat is niet objectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tijd terug bleek uit onderzoek van 'de keuringsdienst van waarden' dat veel voedsel wordt bereid met analoog-kaas. Dit is geen echte kaas, maar een goedje dat wordt bereid dat smaakt en smelt als kaas. Uiteraard is dit veel goedkoper te bereiden dan echte kaas.

Maar ook in het proces van echte kaas zit iets van kwaliteit. De goedkoopste kaas uit de supermarkt wordt fabrieksmatig gemaakt, waarbij de kosten belangrijker zijn dan de uiteindelijke smaak. Een boer die zelf kaas maakt kan hier toch niet mee concurreren, en die zal daarom zorgen dat zijn kaas juist weer beter smaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan te maken hebben met:
fabrieks- of boerenkaas
rijpingstijd
soort melk (b.v. Beaufort d'été en Beaufort d'hiver)
het type melkkoe
transport
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral rijpinstijd. Die kan varieren tusse 2 dagen en 2 jaar. Plankruimte is duur en tijdens het rijpen moeten kazen worden gedraaid. Veel extra kosten
Hallo ik werk zelf als kaasmaakster op een geitenboerderij, en maak hier geitenkaas. Er zit nu eenmaal verschil in de bereidingswijze van kaas, elke kaasmaaker heeft zo zijn eigen manier van kaasmaken. En ook zijn er verschillende ingredieenten verkrijgbaar. Ook zit er soms een groot verschil in de kwaliteit van de melk. Fabriekskaas is meestal goedkooper dan echte boerenkaas omdat in fabrieken veel geautomatiseerd is. Proef het verschil maar eens door bij een kaasboerderij een stuk kaas te kopen en een kaas uit de supermarkt, de boeren kaas zal veel meer smaak hebben en romiger zijn.
Bij ons gaat bijna alles met de hand, en wij steken veel tijd en aandacht in onze kazen.

Toegevoegd na 2 minuten:
ook de rijpingstijd is belangrijk hoe lang ligt de kaas op de planken is dit 1 maand of 4 maanden , hoe langer hij gerijpt is des te duurder de kaas.