Kan veehouderij niet beperkt worden tot het houden van schapen, geiten en runderen die leven van on-consumeerbare producten zoals gras en mais?

varkens en kippen hebben hoogwaardig voedsel nodig dat concureert met de menselijke voedselketen. Schapen, geiten en runderen kunnen leven van gras en mais.

Toegevoegd na 12 minuten:
de voordelen zijn: lagere graanprijzen, geen soja import, dieren kunnen buiten gehouden worden en lagere stikstof en fosfaatafscheiding.
nadelen zijn: beperkte keus bij de slager, melk en vlees zijn schaarser.

Toegevoegd na 3 uur:
tot nu toe nog geen antwoord gehad op de vraag of veeteelt op louter gras en/of snijmais mogelijk is. Ben benieuwd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dus varkens en kippen zouden alleen nog kunnen functioneren als delicatesse in een slagerij? Want ja, als ze al bij veehouderijen niet meer gehouden zouden mogen worden wie geeft ze dan voer en hoe overleven ze zonder voer? En dat alleen maar omdat het zou concurreren met de menselijke voedselketen? (of geld kosten zogezegd? volgens mij dragen een kip en een varken juist bij aan de menselijke voedselketen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel vlees, ook rundvlees bijvoorbeeld, wordt op een eigenaardige manier geproduceerd. Voor een kilo rundvlees heb je veel meer dan een kilo voer nodig.
Varkens en kippen zorgen voor een flinke ammoniak-, fosfaat-, methaan- en fijnstofuitstoot.
Ook rundvee krijgt soja, dat in onder andere Zuid-Amerika wordt geteeld en waarvoor oerwoud gekapt gekapt wordt.
Dus alleen varkens en kippen verbieden werkt echt niet, los van het feit dat mensen dat vlees willen eten.
Het zou verstandiger zijn om een gezondere veehouderij te stimuleren, waarbij fokkers een realistische prijs krijgen voor hun producten en dieren op een normale manier gefokt worden (niet in een paar weken een plofkip kweken). Dan zouden consumenten ook wat meer moeten willen betalen voor beter vlees, en misschien moeten afstappen van het waanidee dat je elke dag vlees nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, zo deden ze het vroeger ook. Maar dan moeten we dus ook accepteren dat het wat langer duurt voor een dier slachtrijp is, dat er misschien alleen in bepaalde periodes kalfsvlees is, en dat we een fatsoenlijke prijs moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet. Ik weet dat de huidige manieren op de lange duur niet gaan werken, en dat we dingen zullen moeten veranderen. Maar hoe zorg je ervoor dat dat gebeurt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou je dat duurzame fokken wel verplicht moeten stellen - want de consument kan nu ook al kiezen voor duurzamer voeding maar velen doen dat niet omdat bijvoorbeeld kiloknallers goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar kan je niet bijna overal waar je gras of mais kan telen ook plantaardig voedsel telen dat mensen wel kunnen eten? Want het heeft eigenlijk alleen zin als het gaat om die plekken waar alleen iets kan groeien dat wij niet zelf direct kunnen eten.
Vlees (en in mindere mate zuivel) kost zo ongelofelijk veel landbouwgrond omdat je zoveel plantaardig voedsel ervoor nodig hebt, dat het denk ik effectiever is om gewoon minder dierlijk te eten en meer plantaardig. En plantaardig voedsel heeft een positieve invloed op dierenleed, milieu en wereldvoedselvoorziening. Maar misschien onderschat ik de hoeveelheid grond waar je alleen gras of mais kan telen, dat kan natuurlijk.