weet iemand een recept met schorseneren [uit blik die had ik gekregen] ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
21.9K

Het beste antwoord

Het voordeel van schorseneren uit blik is dat ze direct klaar zijn voor gebruik. Verse zijn lastig te schillen.
Je kunt ze net als asperges serveren,met een klontje boter. Ze kunnen ook opgediend worden met een bechamelsaus of een kaassaus. Ze kunnen ook in soep verwerkt worden.
De meeste recepten zijn voor herfstschotels. Eens zoeken wat bij de zomer past:

Visstamppot.
1000 gram aardappelen ( netto gewicht )
400 gram koolvis
100 gram schouderham
250 gram uien
500 gram schorseneren blokjes( uit blik )
Zout, kerriepoeder en1 theelepel mosterd
Boter

Maak van de aardappelen een luchtige aardappelpuree.
Snij de uien in ringen.
Snij de ham in blokjes.
Bak de uienringen in boter met de kerrie, en doe de blokjes ham erbij.
Zout de koolvis, en stoof deze gaar in water met een klontje boter en mosterd.
Roer de gebakken uien met ham en de stukjes schorseneren door de hete aardappelpuree.
Snij de gaar gestoofde koolvis in stukjes, en roer deze voorzichtig door de stamppot.

Serveertip:
Serveer visstamppot met een goed glas witte wijn.
Garnering: vers gehakte peterselie eroverheen strooien.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je kan ze bijna als asperges behandelen. Zelf vind ik gekookte schorseneren wel lekker opgerold met parmaham. Als ze uit blik komen zijn ze meestal gekookt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn heel lekker in een bechamelsaus waar veel verse peterselie in zit (Belgische keuken).

Hoe maak je Bechamelsaus :
- smelt boter in een pot en voeg bloem toe totdat je een
klontervrij 'papje' verkrijgt
- voeg beetje bij beetje melk toe terwijl je blijft roeren
- zet je vuur niet te hoog want het brandt snel aan
met peterselie :
- hak de peterselie erg fijn en roer doorheen de
bechamelsaus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heb je een heel lekker recept wat ik zelf ook altijd gebruik.

Schorseneren uit blik.

Ingrediënten voor 4 personen:

1 blik gekookte schorseneren, 75 gr. boter, 25 gr.bloem, 1/4 liter melk, 5 eetl.koffieroom, 1 theel.nootmuskaat, 2 theel. paprikapoeder, 125 gr. geraspte kaas

Voorbereiding:

Laat de schorseneren goed uitlekken.

Bereidingswijze:

Smelt de boter in een pan en roer de bloem er door, giet de melk en de room er geleidelijk bij en blijf roeren tot de saus bindt, roer dan 100 gr. van de kaas, de nootmuskaat en het paprikapoeder er door en laat de schorseneren hierin warm worden, doe de saus met de schorseneren in een beboterde vuurvaste schaal, strooi de rest van de kaas er over leg hier en daar een klontje boter en zet de schaal onder de hete grill tot een lichtbruin korstje is gevormd.

Smakelijk eten!!

Toegevoegd na 54 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/905650/Schorseneren-uit-blik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak een pannetje met ong. 1 l. bouillon en doe zodra de kook opkomt roosjes broccoli erin. Zet het vuur lager en laat ze even garen. Doe er als ze bijna gaar zijn de schorseneren in stukken gesneden erbij en laat meewarmen in de bouillon.
Als alles warm en gaar is, giet je de soep door een zeef en je vangt de bouillon op in een kom. De groente bewaar je in de zeef.
Smelt nu in de lege pan een klontje boter en roer daar wat bloem door (30 gr. boter/30 gr. bloem)Laat de bloem iets garen maar niet bruinen. Blus dan af met de bouillon en breng het onder roeren aan de kook.
Roer er dan 100 gr. slagroom door , kruid met zout, peper en nootmuskaat, doe de groenten er weer bij en verwarm alles. Heel lekker is het om gerookte zalm in reepjes gesneden (of zalmsnippers) door de soep te doen.
Je kan ook heel dun gesneden gerookte kip erdoor doen.

Op het laatst wat peper uit de molen erover malen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vind ze namelijk uit blik niet zo lekker als uit het glas en neem ze dan niet zo graag als groenten. Wel als soep, dan vind ik ze wel lekker, maar dat is uiteraard heel persoonlijk.
amc
11 jaar geleden
Vers vind ik ze het lekkerst, uit blik zijn ze soms wat slap. Gratineren is dan een goed idee, dat maakt alles lekker ;-)

Verwarm de oven voor tot 200 ºC. Doe de schorseneren in een vergiet, laat ze goed uitlekken en leg ze in een ingevette ovenschaal. Meng 150 ml slagroom met 75 gr geraspte belegen kaas, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Schenk het room-kaasmengsel over de schorseneren en gratineer ze in de voorverwarmde oven 15-20 min., tot de kaas is gesmolten en begint te kleuren.

Je kunt ze ook eerst in een plakje ham wikkelen en daarna gratineren.

Lekker met gekookte aardappelen.