Is het eten van rauwe taugé gevaarlijk?

Taugé blijkt nu vrijwel zeker de oorzaak te zijn van de EHEC-besmetting. In de Duitse kranten staat dat al heel lang wordt afgeraden om dat spul rauw te eten. In het bijzonder voor risicogroepen, maar eigenlijk voor iedereen.

"Allerdings sind Sprossen auch immer wieder Grund für lebensmittelbedingte Infektionen, weshalb Gesundheitsbehörden seit langem vor rohem Verzehr warnen. Vor allem bestimmte Risikogruppen - dazu gehören Kinder, Senioren, Schwangere und geschwächte Menschen - sollen Keimlinge nicht roh essen."

Klopt het dat je dit eigenlijk helemaal nooit rauw moet eten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier het hele artikel, is wel in het Duits:
http://www.n24.de/news/newsitem_6950750.html

Picture for question
escape
12 jaar geleden
14.3K
Kimath
12 jaar geleden
ow, weer wat nieuwe erover, dit had ik nog niet gehoord.
escape
12 jaar geleden
Ja, maar het voordeel is dat je nu weer lekker aan de komkommers kan gaan knagen :)
Kimath
12 jaar geleden
Haha, dat is waar :P
Ach, ik maakte me er niet zo druk om. Het is in het nieuws een dikke hysterie geworden, terwijl er per dag meer mensen overlijden aan de griep.
escape
12 jaar geleden
Dat kun je nou wel zeggen, maar het aantal slachtoffers hiervan is nu al veel groter dan van de 'gevreesde' H1N1 griepvariant destijds. En toen stond de hele wereld op zijn kop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moelijke vraag. ik weet het niet.
ben geneigd te zeggen dat het me onwaarschijnlijk lijkt,
dat het gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nog altijd minder EHEC-slachtoffers dan verkeersslachtoffers...

Het beste antwoord

Via voedsel kunnen we op een eenvoudige manier geinfecteerd raken. Dat is een risico dat we lopen, maar dat risico kan je bewust verkleinen door bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen.

Bijvoorbeeld: een zachtgekookt eitje. Je weet dat de dooier niet heet is geworden, alleen weet je niet precies hoe heet die dan werd. Bij 69°C gaat het langzaam stollen, en als je een eitje hebt waarvan de dooier nog helemaal dun vloeibaar is, weet je dus dat het zeker niet zo heet is geweest. Eet je het dan op? ja, de meesten wel, ondanks dat je weet dat je daarmee toch een aardige dosis salmonella bacteriën binnen zou kunnen krijgen.

Bijvoorbeeld: fruit dat we eten. Ook al spoelen we het af met water, dan nog weet je niet of er bacteriën op zitten. De hele hype omtrent de komkommerban van de afgelopen week is niet door amateurs in het leven geroepen: serieuze wetenschappers hebben naar eer en geweten geroepen dat daar wel eens de betreffende bacterie op zou kunnen zitten. Toevallig was het een andere EHEC bacterie die is aangetroffen... maar dat was alleen maar toeval.

Dit risico lopen we nu met taugé. Minstens 1 teler daarvan in Duitsland heeft blijkbaar een hoeveelheid van deze bacteriën binnen het bedrijf, en heeft dit in zijn afzetgebied gedistribueerd met rampzalige gevolgen. Maar dat risico lopen we elke dag, door alles wat we rauw eten. Want als deze bacterie toevallig bij een fruitteler in de Betuwe terecht komt, en daar door onhygiënische praktijken over de appels wordt verdeeld, dan zijn de problemen nog veel groter. Want er zijn veel meer mensen die appels eten dan mensen die taugé (rauw) eten.

Antwoord dus: nee, het is wel een risico op gevaar, maar het is pas gevaarlijk als het van de verkeerde leverancier komt.
itsme
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Ik denk dat er een heel groot verschil is tussen tauge en die andere groenten. Tauge wordt in trommels met waterdamp van 38 graden behandeld. Dat vinden bacteriën heerlijk! Zie ook (Duits)
http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/chronik/ehec/2758847/sprossen-visier-ehec-fahnder.story
itsme
12 jaar geleden
Ja dat klopt. Maar het eten van rauwe taugé is al jaren geen probleem geweest, alleen nu is er een nieuwe (dodelijke) variant van de EHEC bacterie ontstaan die uitgerekend daar een voedingsbodem heeft gevonden. Met mijn verhaal bedoel ik alleen maar te zeggen dat het pas een gevaar is als je weet dat die besmetting daarop aanwezig is. Als je weet dat het van een 'schoon' bedrijf komt, heb je er geen last van.
En dat geldt in principe voor alle voedsel die je tot je neemt, er schuilen overal risico's en gevaren maar je moet daar op de juiste manier mee omgaan.
escape
12 jaar geleden
Maar...maar....
"Taugé was jaren geleden ook de oorzaak van een grote EHEC-uitbraak in Japan."
http://www.nu.nl/buitenland/2532575/tauge-kan-oorzaak-ehec-epidemie.html
Lees ik nu. Wat zeg je dan?
escape
12 jaar geleden
En hier:
"The U.S. government website foodsafety.gov says that since 1996, "there have been at least 30 reported outbreaks of food-borne illness associated with different types of raw and lightly cooked sprouts. Most of these outbreaks were caused by Salmonella and E. coli.""
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/europe/06/05/europe.e.coli/index.html?eref=mrss_igoogle_cnn
Ik ga je geruststellende woorden steeds minder geloven:)
itsme
12 jaar geleden
tja, ik denk dat je een vraag stelt waarop je alleen maar wil horen 'ja, het is gevaarlijk'. kleine opmerking: er zijn nu enkele tientallen mensen overleden aan deze bacterie, en heel europa (of misschien wel nog meer mensen) eten geen komkommers en geen taugé meer.
maar er sterven wekelijks in Nederland 400 mensen aan de gevolgen van het roken, en niemand stopt met roken... http://www.stivoro.nl/Voor_volwassenen/Feiten___Cijfers/Hoeveel_mensen_overlijden_door_roken_/index.aspx Er overlijden per week in Nederland meer dan 10 mensen in het verkeer, maar dat is geen reden om niet meer aan het verkeer deel te nemen. Blijkbaar gaat het om het maken van keuzes, en het nemen van risico. Ik ben op dit moment voorzichtig met het eten van taugé omdat ik niet weet waar het vandaan komt en of het veilig is, maar zodra ik weet dat het van een betrouwbare leverancier komt, eet ik het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord, + waardig.
En al helemaal voor je laatste reactie en dan met name de zin: "tja, ik denk dat je een vraag stelt waarop je alleen maar wil horen ‘ja, het is gevaarlijk’."
En de link naar stivoro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon wassen en schillen :-)
(Volgende vraag: waar vind ik een schilmesjes voor taugé?) :-))
escape
12 jaar geleden
@Itsme: Nee, ik wil dat niet alleen maar horen, ik stel alle antwoorden op prijs. Maar natuurlijk heb ik de vraag gesteld uit bezorgdheid. Na jouw geruststellende antwoord vond ik echter nog de artikelen die ik hier citeerde. En die leken jouw standpunt tegen te spreken, dus helpt wat mij betreft het praten daarover bij het vormen van mijn opinie. En dat roken en zonder uitkijken oversteken ook gevaarlijk is, is een waarheid als een koe, maar dat wist ik al.
escape
12 jaar geleden
Ik heb je het beste antwoord gegeven, omdat je waarschijnlijk gewoon gelijk hebt. Ik hoor net op de radio het de oorzaak van de besmetting niet in tauge zit.

Andere antwoorden (5)

Ik at het vroeger zovaak rauw, niks aan de hand ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het goed wast is er in principe niks aan de hand volgens mij, je kan natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere nemen en het niet meer rauw eten. Wel moet je goed oppassen dat je taugé niet bedorven is, maar dat was 'vroeger' ook al zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal is tauge rauw op zn gezondst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet de taugé is de oorzaak van de besmetting maar een bepaalde partij besmette taugé. Gezien de conclusie van de Duitse VWA(?) lijkt mij dat eerder dat de teeltmethodes van kiemgroente onder de loep moeten worden genomen dan dat we allemaal onze bereidingsmethodes moeten aanpassen. Hoewel ik daarbij aanteken dat de kans op contaminatie in de keuken (plankje met rauwe kip -> even later groente erop snijden voor het roerbakken -> te kort roerbakken) natuurlijk levensgroot blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tauge kan je gewoon rauw eten en is het lekkerst,maar om zeker te weten moet je ze verhitten
er worden bij tauge telerijen veel controles uitgevoerd op e colli en salmonella en listeria.
ik eet heel veel tauge rauw,en heb nooit wat gehad,en trouwens het was geen tauge in duitsland ,maar luzernezaad,maar de manier van telen van kiemen heeft bij de autoriteiten de ogen geopend,omdat het groeit in een klimaat welke voor bacterie optimaal is,dus als je een foute bacterie in de zaden hebt,groeit het even makkelijk mee als de kiemen zelf
en trouwens tauge is gekiemd van bonen,en de ehec veroorzaker was een kiem van zaad