Waarom ben ik na een warme maaltijd vaak zo slaperig en moe?

Vaak ga ik na het avondeten even liggen, een uurtje hooguit. Ik slaap dan niet echt, maar moet wel echt even uitrusten. Overigens eet ik gezond en vrij licht, geen zware vette maaltijden ofzo. Ik vind het een beetje raar omdat je van eten toch juist energie zou moeten krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat helpt is een wandeling maken na het eten, handig als je een hond hebt, maar ook zonder hond kan het natuurlijk prima.
Bij mij werkt het altijd én je hoeft niet af te wassen :)

Het beste antwoord

Ook de licht verteerbare ingrediënten moeten door het lichaam worden omgezet in opneembare moleculen en dat kost energie. Bevat je maaltijd veel snel opneembare suikers dan kan het doorschieten van de insulinespiegel een dip veroorzaken omdat daardoor je bloedglucosespiegel daalt. Uiteindelijk levert een maaltijd natuurlijk altijd wel energie op maar de snelheid waarmee die energie vrijkomt bepaalt hoe fit je je na een maaltijd voelt. Te snel veroorzaakt moeheid door een te snelle daling van de bloedglucose door teveel toevoer ineens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je lichaam gebruikt heel veel energie voor het verteren van je eten, het gebruikt dus al je energie om jouw eten ergens een plekje te geven. En als je klaar bent is zo goed als al je energie weg en word je dus moe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
After diner dip is dat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een stevige maaltijd zal er tijdelijk wat meer bloed via de poortader van de darmen naar de lever gaan voor het verwerken van de voedingsstoffen.
Hierdoor is tijdelijk wat minder bloed beschikbaar voor andere lichaamsfuncties zodat het lichaam behoefte krijgt aan rust.
Mede om die reden wordt het aangeraden om direct na het eten te gaan sporten.

Toegevoegd na 4 dagen:
In de regel is het woordje niet weggevallen, ik bedoelde juist dat sporten afgeraden wordt.

foutje, sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
direct na het eten sporten is niet echt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inkie, je hebt helemaal gelijk, bedankt, ik vul het aan!
De grote hoeveelheden glucose die na een maaltijd in het bloed terechtkomen remmen de orexinproducerende hersencellen. Orexin is een peptidehormoon dat het slaap-waakritme regelt. Wanneer de werking van deze hersencellen geremd wordt, komt er minder orexin vrij, waardoor je een slaperig gevoel krijgt.

De energie die het voedsel aan je lichaam levert, moet dus eerst verwerkt worden, pas dan geeft het je de energie, als het compleet op is genomen in je lichaam.

Mocht je echter extreem last hebben van moeheid na het eten, of je flauw of zwakjes voelen, kan je je suiker even laten controleren, of je bloed, het kan namelijk diverse oorzaken hebben.

Het helpt ook je maaltijden te verdelen over 6 eetmomenten op een dag. Zo hoef je niet in 1x een gigantische maaltijd naar binnen te werken (waar je dus heel moe van wordt omdat je lichaam zo hard moet werken het te verteren) maar eet je kleinere porties zodat je metabolisme op een constante blijft, wat veel beter is voor je lichaam.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=69047

+ eigen kennis