Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je perongeluk iets hebt gegeten met schimmel erop, wat kan je het beste eten/drinken on de schimmel dood te laten gaan ofzo?

wijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Je kan er eigenlijk niets tegen eten om de schimmel dood te laten gaan. Door het maagzuur in je maag zal de schimmel waarschijnlijk al een flinke opdonder krijgen, maar of dat voldoende is, is de vraag.
Norit (actieve koolstof) zou kunnen helpen de schimmel te binden: dit zou de uitgroei en mogelijke darmklachten kunnen verminderen.
(Lees meer...)
Utrecht
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het 100% zeker dat ik ziek word als ik er niks tegen doe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is 99,9% zeker dat je NIET ziek wordt als je er niks tegen doet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig.. zat me al helemaal druk te maken :)
Utrecht
14 jaar geleden
Beetje voorbarig Mendy.
Het licht er wel aan welke schimmel het is. Van beschimmeld brood of fruit kan je toch wel wat darmproblemen (diarree) krijgen.
Maar naast dit tijdelijke kleine ongemak verder niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens een hap van beschimmeld brood genomen. Was overigens erg smerig:-) Heb er niks aan gedaan en ook geen enkele last van gehad.
Niets, van een beetje schimmel ga je echt niet dood. Zelfs antibiotica (penicilline) is gemaakt van schimmels, en daar worden heel veel levens mee gered sinds het is uitgevonden. Ook paddenstoelen (bv champignons) zijn schimmels, net als gist, wat je nodig hebt om deeg (zoals brood) te laten rijzen, of om bier te maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vergat nog allerlei soorten kaas, zoals blauwschimmel kaas enz. Ook het yoghurtplantje (kefir) waarmee je zelf yoghurt kunt maken van melk is een soort schimmel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
Tegelijkertijd is het uitscheidingsproduct van een andere schimmel weer een van de meest giftige stoffen die we kennen: aflatoxine (Aspergillus flavus).
Vaak is de schimmel zelf niet toxisch, maar zijn metabolieten wel.
Daarnaast is een gist geen schimmel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisten zijn eencellige schimmels. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gist Bovendien vraagt vraagstelster zich af of het kwaad kan dat ze iets heeft gegeten met schimmel erop. Ze vraagt dus om geruststelling, niet om wilde verhalen waardoor ze nog bezorgder gaat worden... Hoe groot schat jij de kans in dat zij aflatoxine heeft binnengekregen op voedsel?
Utrecht
14 jaar geleden
Gist is een eigen soort eukaryoot en de benaming eencellige schimmel is wat kort door de bocht (laat ik hier nu in zijn afgestudeerd....).
Geruststellen is makkelijk, maar is het ook de waarheid?
Alle schimmels op een hoop gooien en een paar selectieve voorbeelden geven is niet echt evenwichtige informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paddenstoelen zijn vruchtlichamen van schimmels ;-)
Een keertje flink naar de wc en je bent het weer kwijt. Niks om je zorgen om te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cola helpt wel, heb ook een keertje meegemaakt. Maar het kan sowieso geen kwaad als je maar niet te veel binnen hebt gehad...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou cola helpen (tegen wat?) als je iets beschimmelds gegeten hebt?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing