Dat noem je brunch! Da's een samenvoeging van het Engelse breakfast (ontbijt) en lunch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de definities gaat opzoeken zou zowel het een als het ander kunnen, zeker omdat je rond 12uur zegt.

Brunch zou ik het zeker niet noemen, een brunch staat vooral bekend om zijn uitgebreidheid, als jij een boterham chocopasta met een glas melk wegspoelt kan je dat natuurlijk niet vanwege het tijdstip een brunch noemen.

Zelf zou ik het een ontbijt noemen vanwege het feit dat het de eerste maaltijd van de dag is die je nuttigt.

Toegevoegd na 50 minuten:
En omdat je nog rond de 12 uur zit wat nog net de grens van de ochtend is welke ook met het ontbijt samenhangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje vreemde reactie. Als je diner je 1e maaltijd is, heet het dan ook ontbijt bij je? De Engelse ontbijten standaard al uit gebreid met fried egges, wittebonen in tomaten saus en worstjes bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik om 6 uur 's avonds een boterham naar binnen zou werken omdat ik net wakker ben geworden zou ik het ook nog als ontbijt beschouwen. Als het warm zou zijn zou ik het gewoon avondeten noemen. Wat breakfast/lunch/brunch voor een Engelsman betekent is niet de kwestie. Ik ken brunch alleen als een uitgebreide georganiseerte happening, niet als een handigheidje om aan te geven of je nu ontbijt of luncht omdat je tussen de twee tijden in zou zitten of om dat je nog maar net wakker bent en de tijd voor ontbijt al verstreken is. Anders zou ik dus 4 keer gebrunched hebben deze week, mijn moeder die wel eens een brunch organiseert voor de familie zou toch vreemd opkijken als ik dat zou zeggen over mijn twee boterhammen met pindakaas en een glas melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar laat ik het verduidelijken je hebt wel een punt.
Als jij als je om 12 uur wakker wordt gaat eten en hetzelfde eet als wanneer je 's morgens om 8 uur wakker wordt en eet, is het volgens mij gewoon een laat ontbijt, maar wel een ontbijt (eerste maltijd van de dag). Anders wordt het wanneer je dingen gaat samenvoegen die op de ontbijt- en lunchtafel staan, dan wordt het een brunch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen dat je dan je ontbijt hebt overgeslagen en dat dit je lunch was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ontbijt is de eerste maaltijd van de dag, dus officieel is het je ontbijt. Je kunt haar echter samenvoegen met de lunch als je er iets meer werk van maakt met eventueel iets warms erbij ; dan kun je het brunch noemen, hoewel brunch eigenlijk meer een feestelijke gezamelijke aangelegenheid is, en niet staande aan het aanrecht of voor de teevee twee boterhammen naar binnen proppen.
Net zoals je een afhaalpizza voor de buis ook geen diner mag noemen, al eet je hem 's avonds.

Dikke kans trouwens dat je op zo'n dag de lunch overslaat. Maar dat maakt niet uit ; nergens staat geschreven dat je per se drie keer per dag moet eten.

Je kunt trouwens ook op een dergelijke dag de lunch en het avondeten samen laten vallen ; dan spreken we van een dinch. Die eerste maaltijd was dan weer gewoon je ontbijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is geen brunch, het is ontbijt, ontbijt is namelijk het eerste wat je op en dag eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we naar de definitie van lunch (of middageten) gaan kijken, komen we tot de conclusie dat de lunch, onafhankelijk van jouw biologische klok, de maaltijd is die rond het uur van de middag wordt gegeten.

Of je nu net opstaat of gaat slapen, maakt niet uit.

Een bekend voorbeeld hiervan is de 'siësta' of het 'middagdutje' van de Mexicanen en andere volkeren. Het is niet omdat ze na het middageten gaan slapen, dat het middageten plots hun avondeten wordt.

Hopelijk beantwoord dit je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De woorden "ontbijt", "lunch", of "diner" zijn geen tijdsaanduidingen. Een ontbijt is de eerste maaltijd van de dag, die de meeste mensen in de ochtend nuttigen.

Als ik nachtdienst zou hebben, sta ik laat in de middag op, en eet dus mijn ontbijt rond uur. Als ik 's ochtends terugkom, eet ik een warme maaltijd, rond 08.00 uur, kijk wat tv, en ga weer slapen, zoals een iemand met een dagritme dat 's avonds doet.

Het woord "brunch" is, zoals al gezegd hier, een samenvoeging van je breakfast en je lunch. Dat houdt in, dat je ontbijt (bv. een boterham en een kop thee) maar ook lunched (nog een boterham, een cracker, een muffin of fruit, inclusief sapje o.i.d.) uitgebreid dus. Het is een samenvoeging, dus je eet ook "beide", je ontbijt en je lunch.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontbijt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Middagmaaltijd

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brunch