Kun je paprikazaadjes gewoon meebereiden?

uit gewoonte gooi ik ze weg, waarom eigenlijk niet consumeren?

Toegevoegd na 6 minuten:
ze zijn toch niet giftig? las ik ergens....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.1K

Het beste antwoord

De paprika is verwant aan de scherpe rode peper en bevat iets capsaïcine, de stof die pepers juist zo heet maakt.
De paprika's in de nederlandse supermarkten zijn echter nagenoeg capsaïnevrij en nauwelijks meer heet. De zaadjes in een rode peper verwijder je omdat deze veel capsaïne bevatten en dit prikkelt de warmtezintuigen in je mond (dus niet de smaakzin) waardoor je het idee krijgt dat het te heet is. De groene paprika is eigenlijk de onrijpe soort en wanneer hij rijp is kleurt hij rood. De groene smaakt dan ook bitterder dan de rode. Deze is zoeter.
De zaadjes binnenin de vrucht zijn echter bij beide soorten bitter en maken het hele gerecht bitterder en dit is niet lekker!
Vandaar dus dat we deze pitjes verwijderen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Er wordt ten onrechte vaak gedacht dat de pitjes giftig zijn en dit komt omdat de paprika familie is van de 'nachtschade', de familie waartoe aardappelen en tomaten oa toe behoren. De groene delen hiervan bevatten solanine. Daarom is het niet goed om deze groenten rauw te eten.De paprika is echter gekweekt om rauw gegeten te worden. Je kan echter van een niet rijpe tomaat bijv. wel misselijk worden met braken als je er veel van zou eten. Een stukje is niet zo erg. Mede daarom moet je van aardappels ook altijd de groene plekken verwijderen, deze zijn wel giftig en hiervan kunnen je maag en darmen behoorlijk van slag raken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! veel info.

Andere antwoorden (2)

Paprikazaadjes zijn niet schadelijk, maar hebben een bittere smaak.
Het kan dus de smaak van het eten beinvloeden, en daarom kun je ze beter niet meebereiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal ze er ook altijd uit, omdat het "netter" is en omdat ze iets bitter kunnen zijn.
Maar af en toe verdwaalt er een zaadje in mijn gerecht, en dat geen kwaad. Proef je helemaal niks van.