Op een slaatje (rundvlees slaatjes ed) zit altijd een plakje ei. Mij viel op dat dit eitje altijd gelijk is. Hoe komt dit?

Het eitje heeft altijd dezelfde afmetingen, en hij eigeel is altijd even groot en zit altijd op dezelfde plek. Het is inefficiënt om uit elk ei 1 plakje te halen. Hoe kan het nou dat ze dit op deze manier kunnen produceren oid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Dat komt omdat het plakje niet uit een gekookt ei komt. Deze plakjes worden geproduceerd door eigeel en eiwit in buizen te koken, waardoor je als het ware een lange eierstaaf krijgt. Daarvan is ieder plakje exact even groot. Door deze manier van produceren is de structuur ook een beetje anders dan van een gewoon gekookt ei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel ; het hotel-ei.
Kilometers van gemaakt bij de Uniekaas (!) vroeger.
Geweldig leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, zo leer ik nog eens iets. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zeg, nooit geweten! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uniekaas .. ei .. die naam klopt niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik weet het, maar bij de Uniekaas in Sassenheim maakten we indertijd ook die 'hoteleieren'. Zuivelfabriekje denk ik ;-)
(Daar werd trouwens geen kaas gemaakt, maar voornamelijk in plakjes gesneden (ook voor hotels/horeca) en geraspt (de kontjes) - ook voor de horeca. In dat opzicht paste het allemaal wel bij elkaar denk ik.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hee, da's interessant, SuzyQ! Maar hoe doen ze dat dan? Ik bedoel, vloeibaar eiwit en vloeibaar eigeel in een buis, dan koken, dan buis openmaken, eistaaf eruit halen en in plakjes snijden? Of is het een continu proces, waarbij aan de ene kant van de buis vloeibaar eiwit en eigeel naar binnen gaat, en er aan de andere kant een eistaaf uitkomt, in de vorm van één doorlopende staaf die desnoods kilometers lang kan worden? Hoe zorg je daarbij dat het eigeel in het midden blijft en het eiwit aan de rand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een goeie vraag, zover reikt mijn kennis dan weer niet. Marleen, jij bent ervaringsdeskundige?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, deskundige ; heb er ooit een paar in handen gehad. Het is wel heel lang geleden (1989) en ik stond niet zelf aan de machine, hoor. (Ik stond kaas te raspen).
Volgens mij was het een apparaat met lange 'buizen' (iets minder dan een meter ofzo) die ronddraaien waarin het eiwit wordt gegoten en verhit / gekookt. Door het draaien zit het mooi rondom aan de buitenkant. Dan de eigeel er in, en als dat ook gestold is heb je een meter ei met folie er om. Wat ik maf vindt is dat je er op het héle internet niks van terugvindt.......het is toch geen geheim artikel ofzo ?? Er is ook niks mis mee ; gewoon gekookt ei.
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, op die manier! Eerst het wit, middelpuntvliedende kracht, dan het geel, en klaar. Dank voor de uitleg!
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je een plaatje bij je antwoord wilt zetten:
http://img13.nnm.ru/imagez/gallery/1/6/e/b/1/16eb1fa5d62449d4775910944452662f_full.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, jij hebt ze gevonden ! Super ; ik heb me de pleuris gezocht. Maar dat zijn ze inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn alleen koter dan ik me herinnerde, maar misschien heb je ze in verschillende maten, dat kan natuurlijk.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hier de productie, met beelden van de machine:
http://www.luechinger-schmid.ch/upload/bilder_quick/
Cryofiel
12 jaar geleden
Om het af te maken, hier een uitgebreide video met alle uitleg die je maar wilt hebben (voor de mensen die Die Sendung mit der Maus niet kennen: even wachten tot het intro-filmpje is afgelopen, daarna begint de hoofdfilm): http://www.youtube.com/watch_popup?v=onNaDbJbRrY
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ge-wel-dig dat je dit gevonden hebt !!
Echt heel leuk om te zien ook. Ik heb dit wel vaker genoemd, maar nooit is het me gelukt er ook daadwerkelijk iets van te laten zien.
Heel gaaf ; bedankt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen van dat draaien herinner ik me dan helemaal verkeerd ; het gaat gewoon met vormpjes. Veel makkelijker dus. Geen idee meer hoe dat ooit in mijn hoofd gekomen is dan.....want dit is natuurlijk veel makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, je zou alleen het plaatje ergens moeten posten en dan kijken of mensen zich druk gaan maken om die arme kip :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel: dank voor de links, genoten van het filmpje (en ja, ook van Muis!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aaannelot je mag een nep-ei geen smerig idee vinden want een echt ei is al vies genoeg denk maar na die heeft in de buik van die kip gezeten en uit haar achterwerk gekomen èèkes hè.

Andere antwoorden (2)

Zonder te beweren dat het antwoord van SuzyQ niet klopt: vaak zit er ook ei in het salaatje zelf verwerkt, of kunnen van de minder grote plakjes andere producten worden gemaakt. Bijvoorbeeld eiersalade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar over het algemeen alleen bij de ambachtelijke salade draaier.
Ik denk dat dat is omdat het bv allemaal scharreleieren zijn want batterijkippen leggen grotere eitjes en bio-eieren kleinere.