Hoe maak ik het beste aardbeien schoon en hoe verwijder ik het kroontje met minimale beschadiging van de aardbei?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.. ik eet altijd gewoon het kroontje erbij op. Scheelt weer in de moeite en ook daar zitten vitaminen in.

Antwoorden (4)

Direct voor je ze wilt nuttigen even met koud water afspoelen.
Met het puntje van een scherp mesje kan je het kroontje makkeijk verwijderen door de blaadjes wat van de aardbei op tee trekken en dan een klein cirneltje in te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardbeien in een vergiet en dan onder de stromende kraan.

Kroontje kan je er zo afdraaien. blijft dan wel een klein hard stukje achter in de aardbei, maar dat kan je gewoon opeten. als je dat liever niet doet, kun je ook een plakje afsnijden aan de bovenkant. Dan is direct consumeren wel het beste.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als je aardbeien schoonmaakt doe je dat met het kroontje er nog op. Als je het kroontje eraf haalt voordat je ze wast zuigt een aardbei water naar binnen, dat komt de smaak niet ten goede.

Was de aardbeien voor het consumeren voorzichtig.
Verwijder het kroontje met de punt van een mesje, met duim en wijsvinger of met een speciale aardbeienknijper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardbeienknijper? Klinkt goed! Waar te koop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de mijne ooit eens gekocht bij Blokker.
Maar een aardbeienontkroner is ook te koop bij Marskramer.
Sommige mensen vinden het een overbodige gadget, maar ik gebruik hem toch graag. Het is gemakkelijk en er gaat niets verloren van je aardbeien. De harde puntjes uit de aarbei waar de kroontjes opzitten krijg je er hiermee ook goed uit.
Ik gebruik daar altijd een aardbeiontkroner voor, die je in diverse winkels kunt kopen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&biw=790&bih=472&tbm=isch&sa=1&q=aardbeien+ontkroner&oq=aardbeien+ontkroner&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=171112l171112l0l1l1l0l0l0l0l144l144l0.1
Dat werkt snel en handig!
Plaatje bij antwoord