Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

pakken melk zijn nu langer houdbaar dan vroeger. welke stoffen zijn toegevoegd om dit te bereiken? is melk daardoor niet ongezonder geworden?

vroeger had je brood (ik meen KingCorn) dat veel langer "vers" bleef dan ander brood. Men kwam er achter dat daar veel te veel vet in verwerkt werd. Is toen ook uit de handel genomen. Ik bedoel maar....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu je het zegt , denk ik ook dat het die Japie reclames waren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Hallo Flux,

Vorig jaar was er een uitzending van de keuringsdienst van waarde die hier overging. Dagmelk van bijvoorbeeld de lidl is lang houdbaar en kan je 2 weken buiten de koelkast zetten zonder dat het bederft en dik wordt. Echter hangt hier een groot mysterie omheen hoe dit nu kan.

Ik heb de link van uitzending gemist toegevoegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apart verhaal. Dank voor de link van Uitzending gemist. Zal ik eens bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel VDB voor de link. Ik heb de uitzending bekeken. Zoals je zegt het blijft een mysterie.

Andere antwoorden (2)

De melk die nu in de schappen van de supermarkt ligt is inderdaad bewerkt. Men onttrekt vet aan de rauwe melk en later worden er weer stoffen als calcium aan toegevoegd.
Ook het pasteuriseren (verhitten op 72 graden) van de melk zorgt natuurlijk voor een lange houdbaarheid.
Voor zover ik kan vinden worden geen extra houdbaarheidsstoffen toegevoegd (buiten de hormonen en antibiotica die de koeien krijgen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord klopt, maar het is niet de bedoeling dat de hormonen en antibiotica in de melk komen. Het is wel een probleem dat vleesdieren antibiotica krijgen omdat bacteriën resistent raken. Bij langer houdbare melk is er een hogere verhitting (nog net zonder te steriliseren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bedoelt UHT-sterilisatie denk ik? ik vind het persoonlijk niet om te drinken, dat spul :)
Ik snap dat het niet de bedoeling is dat die antibiotica in de melk terechtkomt, maar het is wel een logische redenering; als een moeder bijvoorbeeld Venkelthee drinkt krijgt een zuigeling daar ook effecten van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat bedoel ik niet. Campina heeft bijvoorbeeld extra lang houdbare melk die niet gesteriliseerd is, maar wel wat heviger (en korter dacht ik) verhit is. Ik ben het helemaal eens met je antwoord en gaf dit alleen als toelichting. Er worden ook stoffen aan toegevoegd zoals extra calcium of vitamines (afhankelijk van het melkproduct), maar verder geen stoffen die de melk langer houdbaar maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dat wist ik nog niet van Campina. gebruik zelf eigenlijk alleen biologische melk.
Heeft het een naam, die kort verhitte melk? Wil ik wel eens iets over opzoeken, boeiend :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.campina.nl/onze-producten/houdbare-melk.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt! heb ik weer wat om uit te zoeken :) leuk
Er wordt niets toegevoegd aan volle en halfvolle melk. En als dat wel gebeurt, dan staat het op het pak. Zoals met extra calcium. Wel wordt melk, zodra die van de boer komt, ontleed. Want alle boeren leveren verschillende melk, qua samenstelling Beetje vet erbij of vet eraf, om precies te komen tot het goed percentage vet voor halfvolle, magere of volle melk.

De reden dat melk vroeger een dag of 5 houdbaar was en nu een dag of 10, is dat de technologie voor hygienisch produceren, met sprongen vooruit is gegaan. Hoe schoner melk wordt geproduceerd, hoe langer het houdbaar is. Als bij de productie, veel omgevings-bacterien in de melk komen, dan is dat van grote invloed op de houdbaarheid.

Dat gebeurt niet alleen bij melk, maar b.v. ook bij de productie van voorverpakte vleeswaren. Die zijn soms ook wel 3 of 4 weken houdbaar. Je ziet soms op het pakje staan, iets als "verpakt onder atmosferische omstandigheden". Ook dat heeft alles te maken met hygiene, oftewel de bacterien geen kans geven om mee te liften in de verpakking. Niet voor niets is een opengemaakt pak melk, of pakje vleeswaren al na 2 of 3 dagen niet echt lekker meer.

Melk is zeker niet ongezonder geworden. En de vergelijking met KingCorn gaat niet helemaal op. Melkvet is duur, dus een melkfabrikant zal eerder geneigd zijn om minder dan meer vet in zijn melk te doen. Maar het gebeurt allebei niet, want het vetpercentage voor halfvolle en volle melk staat gewoon wettelijk vast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Er wordt niets toegevoegd aan volle en halfvolle melk. En als dat wel gebeurt, dan staat het op het pak". ..... sooohooo jij vertrouwt blindelings hierop....zou ik wat voorzichtig mee zijn. Als je het zo overtuigt zegt, ga je er waarschijnlijk ook van uit dat op alle producten precies staat vermeld wat er in zit?
Ooit wel eens op de site van Foodwatch gekeken? En welke producten lately nog onder de loep zijn genomen? Zou ik doen ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow, verders wel een mooi antwoord hoor! + ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
+ voor mesher. Overigens is de tekst "verpakt onder beschermende atmosfeer". Dat betekent bij mij weten dat het vlees is verpakt in een ruimte die is gevuld met pure stikstof onder lichte overdruk. Door de overdruk komen er geen bacteriën van buiten die ruimte naar binnen, want ze zouden worden weggeblazen; en door stikstof te gebruiken zijn zowel aerobe bacteriën als oxidatieve processen kansloos. @Inkie, er zijn zelfs hele sectoren die door goed lobbywerk uitzonderingen hebben bedongen op de verplichting de ingrediënten en toevoegingen op de verpakking te vermelden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inkie, ik vertrouw ook niet altijd wat er allemaal op die verpakkingen staat, maar ik geloof niet in complot-theorieen. We leven hier niet in een bananenrepubliek, en ik geloof er niets van dat de voedsel- en warenautoriteit, samen met de politiek en de melkproducenten het op een stiekem accoordje hebben gegooid, en er spullen in halfvolle melk zitten, waar wij niets van weten.
Als dat wel zo zou zijn, en in ieder geval aangetoond zou kunnen worden, dan zijn er genoeg mensen van consumentenprogramma's (Kassa Radar), de consumentenbond, en politieke partijen om eens met wat interessants te komen. Wat mij betreft heeft Cryofiel gelijk: voedselproducenten lobbyen wel, om zaken anders aan te geven op verpakkingen. Maar in het algemeen geldt, dat (onder welke naam dan ook) dat wat er in zit, op het pak staat. Als dat niet zo zou zijn, zouden we geen leven hebben, en geen enkel product meer kunnen vertrouwen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Met mijn opmerking doelde ik niet op voedselproducenten, maar op de producenten van bepaalde geneesmiddelen. Natuurlijk niet de normale geneesmiddelen - die zijn strenger gereguleerd dan welk ander product dan ook. Producenten van kruidenmiddelen en homeopathische middelen hoeven echter *niet* altijd eerlijk te zijn over de inhoud van hun middeltjes. Daardoor kan de samenstelling zomaar veranderen - denk jij een middel gevonden te hebben dat jou goed helpt, koop je het opnieuw - en loop je dus de kans, dat je nu een heel ander product in handen hebt, zonder dat iemand dat weet. Sterker nog: met enige regelmaat wordt het zwaar giftige kruid aristolochia in dergelijke middelen aangetroffen. Dat gebeurt echter alleen wanneer iemand de moeite neemt een (niet-verplichte) controle uit te voeren. Aristolochia is zo enorm giftig, dat het verboden is. Maar ja, die lobby om vooral geen ingrediënten te hoeven opgeven, of - nog misleidender - wel ingrediënten op te geven, maar daarvan te mogen afwijken. Dan denk je dat je goed wordt voorgelicht door de lijst met ingrediënten die op de verpakking staat, maar in werkelijkheid kan er iets heel anders in het middel zitten.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing