Pindakaas?

Waar komt de naam pindakaas vandaan en waarom staat er op de pot met stukjes noot en niet met stukjes pinda??? Wat is het dan voor noot, Pistachenoot, borrelnoot, hazelnoot, muzieknoot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Gewoon pinda natuurlijk das ook gewoon noot. Je kan altijd als je het niet zeker weet bij de ingredienten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pinda is geen noot.
pindanoot :) simpeler kan ik het niet zeggen
zie de link hieronder voor botanische informatie en zo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pindakaas is een voedingsmiddel gemaakt van zeer fijn gemalen pinda's. Pindakaas komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, waar het ontwikkeld werd door Dr. John Harvey Kellogg in 1893, ten tijde van een overschot in de productie van pinda's. Pindakaas was het bijproduct van pindaolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In pindakaas zitten ook van die kleine rupsen dat gebruiken ze ook voor pindakaas te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker :P
nog een bronnetje erbij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je bron je duim?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet als je die leeg hebt gezogen misschien :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het waar zou zijn is het blijkbaar alleen vies bij gedachte want pindakaas wordt volop gegeten met rups of niet. :)
Ik snap wel wat de vraagsteller bedoelt, de pinda is geen noot in de strikte zin van het woord. In dagelijks spreektaal scharen we pinda's al wel snel onder de noten.

Letterlijk uit wikipedia:

De pinda (Arachis hypogaea), ook wel aardnoot, grondnoot, olienoot of apennoot genoemd, is ondanks de naam geen noot in botanische zin, maar de vrucht van een tot de vlinderbloemenfamilie (Leguminosae oftewel Fabaceae) behorende plant.

Het zelfde geldt in zekere zin ook voor tomaten, meeste mensen noemen het een groente, maar als je hem naast een appel zet en naast een krop sla en weet dat hij vol met zaden zit zou je net zo goed kunnen zeggen dat het een vrucht of dus fruit is.

Wat veel frappanter is van pindakaas is dat het kaas heet maar ook dat heeft een reden.

Wiki:

Toen peanut butter in 1948 in Nederland op de markt kwam, mocht dat niet onder de naam "pindaboter" gebeuren. De naam "boter" was namelijk speciaal vastgelegd voor échte roomboter; dit om verwarring met margarine te voorkomen. Het achtervoegsel "kaas" werd gekozen toen de butter werd vergeleken met leverkaas; ook broodbeleg waar geen kaas in zit.

Naar mijn idee was zowel leverpasta als pindapasta een betere optie geweest maarja dat is nu eenmaal de historie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dat ik pindakaas gewend bent, maar pindapasta was een hele goede optie geweest +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk om te weten, niet iets dat in me opkwam als vraag maar eet het met regelmaat + 1