Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Lebkuchen was mijn eerst keus, maar men was me voor :)

Berlinerbollen met abrikozenjam

Ingrediënten
200 gr. bloem
1 tl. zout
30 gr. basterdsuiker
1 zakje gist, gedroogde
50 gr. boter
0.5 dl. melk
2 eieren
7 el. abrikozenjam
Frituurolie
Poedersuiker

Bereidingswijze
Berlinerbollen zijn ook erg lekker met bosvruchten-, aardbeien of een andere lekker jam. U kunt dan de abrikozenjam vervangen door een andere smaak.
Neemt u bij voorkeur lauwe melk.

Zeef de bloem met het zout en de suiker boven een kom. Roer de gist erdoor. Smelt de boter op een laag vuur. Maak een kuiltje in het bloemmengsel en schenk de boter met de melk erin. Voeg al kloppend met de mixer de eieren toe. Kneed het deeg 5 minuten op de laagste stand. Dek de kom af met een vochtige doek en een stuk huishoudfolie en laat het deeg circa 1 uur rijzen. Verhit ondertussen de olie in de frituurpan tot 160 graden Celsius.

Bestuif het werkvlak met wat bloem en rol het deeg uit tot een lap van 0,5 centimeter dik. Druk er met behulp van een glas of uitsteekvormpje cirkeltjes, doorsnede circa 6 centimeter, uit. Bestrijk de randen met wat water en verdeel de jam over de helft van de rondjes. Dek het af met de andere rondjes en druk de randen met een iets kleiner glas of met de vingers dicht. Bak de bollen in circa 8 minuten goudbruin en gaar. Keer ze halverwege en laat ze op keukenpapier uitlekken. Bestrooi de bollen met poedersuiker.

Je kan ook Berlinerbollen maken met een hartige vulling. Zie hieronder:

http://www.duitsland.nl/site/gastronomie/DuitseRecepten.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vanillekipferl en Lebkuchen - al worden die wel vooral in de Adventtijd gemaakt. Ze zijn erg lekker, en heel gemakkelijk te maken.
Google even voor het recept : al mijn Kerstspullen liggen vér opgeborgen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik maak ze ook ieder jaar , zodra de Sint vertrokken is : 2 bakblikken vol....maar ze halen nooit de Kerst!!!
Cryofiel
14 jaar geleden
Vanillekipferl klinkt als een regionaal gerecht - aan de naam te zien uit het zuiden van Duitsland. Ik ken ze in ieder geval niet. Lebkuchen kun je, voor zover ik weet, in gans Duitsland krijgen.
lebkuchen, Worden vooral rond kerstmis gegeten. Maar volgens mij zijn de harten die je op duitse kermissen ziet van hetzelfde deeg. Het is een soort kruidkoek
(Lees meer...)
anneliez
14 jaar geleden
Typische Duits: Pretzels!
400 GRAM MEEL
2 THEELEPELS GIST
3 THEELEPELS ZOUT
4 EETLEPELS SUIKER
1 THEELEPEL BAKPOEDER
1 EI

Begin de avond van tevoren. Meng meel, gist, suiker, 2 theelepels zout en 1 1/4 deciliter water en kneed dit 10 minuten. Zet het deeg een nacht in de koelkast. Verdeel het in 12 stukken en rol deze uit tot potlood-dikte. Vorm de pretzels zoals op de foto, laat ze een half uur rijzen. Meng bakpoeder met een deciliter water en strijk dit over de pretzels. Laat ze nog een kwartier rijzen. Bestrijk ze dan met het losgeklopte ei en bestrooi ze met het overgebleven zout. Bak ze 12 minuten op 220 graden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn zooo lekker <3
Cryofiel
14 jaar geleden
"Pretzels" is de verengelste naam. In het Duits heten ze Bretzel - zie http://de.wikipedia.org/wiki/Bretzel .
voor mij zijn dit streusellkuchen en nog zalig ook
zie link voor plaatje en recept
(Lees meer...)
amigo
14 jaar geleden
Bienenstich! Oh zo lekker luchtig, zoet en kleverig!
http://www.koopmans.com/mijn-bakboek-verzamel-je-recepten/bakboeken/mijn-bakrecepten-verzameling/bienenstich/943/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing