Word je dik of opgeblazen van kouwgum?

Ik had een week geleden 1 week geen kouwgum op en toen had ik een hele platte buik maar nu ik de laatste dagen kouwgum op heb heb ik een dikkere buik. Soort opgeblazen. komt dat maby door de lucht die je dan 'opeet'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rensie heeft het ook fout. Het is kauwgom. Kom op jongens.
Amadea
12 jaar geleden
Het lijkt mij niet gezond om gum op te eten die van kouwen gemaakt is....
Kimath
12 jaar geleden
Lijkt mij raar. Waren je eetgewoontes verder hetzelfde?

Antwoorden (7)

Lucht gaat naar de longen en gaat niet de maag in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- : lucht HOORT via de longen te gaan ja :) Maar je kunt het wel degelijk ook in je maag hebben hoor... Heb jij nooit een boer gelaten? Die komt gewoon uit je maag en dat is lucht die je hebt ingeslikt. Dat kun je met eten of drinken gewoon meeslikken, zeker als je te weinig kauwt of snel achter elkaar een glas water wegklokt, maar met enig oefenen kun je ook gewoon direct een luchtbel inslikken in je slokdarm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohw oké. Weer wat geleerd. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het :D
Het kan zijn dat dat een reactie is op de zoetstoffen in je kauwgum... (Als je tenminste suikervrije kauwgum kauwt.) Ik zou zeggen: doe nog een week geen kauwgum en kijk of je je minder opgeblazen voelt. Sowieso is het nergens voor nodig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Integendeel, door het kauwen verbrand je calorien en kan je er juist door afvallen.

Maar als je kauwgom met aspartaam of die roze bubblegum met suiker, dan is dat dus niet het geval.

Toegevoegd na 55 seconden:
Ik neem aan dat je de oorzaak misschien ook ergens anders kan zoeken ipv bij de kauwgom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt het niet omdat je door kauwgom meer gaat eten?

Als je kauwgom gebruikt, kauw je wel maar er komt geen voedsel in je maag en dat levert een reactie op in de hersenen waardoor je honger krijgt. Je lichaam bereid zich voor op voedsel wat nooit zal komen want kauwgom slik je als het goed is niet door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien hetzelfde effect als bij hyperventileren: onder stress kun je letterlijk "lucht happen", waardoor je opgezadeld wordt met een heel opgeblazen gevoel en een gespannen buik.
Dat kun je tegengaan door je te concentreren op ademhaling door de neus, en buikademhaling in plaats van borstademhaling. Dan gaat de lucht niet je buik in.
Bij het kauwen van kauwgum wordt het ademhalen door de neus ontmoedigd door de kaakbeweging. Misschien zit je al kauwgom kauwend in de stressbevorderende mond-borst-ademhaling..
Ik snap niet hoe Sir Alex Ferguson het allemaal overleeft. Als je deze voetbalcoach bezig ziet langs de lijn, met zijn driftige kauwgum-gekauw en zijn stress, denk ik wel eens: "Man, hoeveel tijd heb jij nodig om tot rust te komen.."?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi meis,

Het kan wel kloppen dat je dan een dikker en 'opgeblazener' gevoel krijgt!
Kauwgum werkt namelijk (heel erg) laxerend. Ik heb ooit een keer zo'n heel doosje mentosaardbeienkauwgum in een dag opgegeten, en toen ben ik toch aan de schijt geweest, heel verschrikkelijk!!:P
maar verder word je er niet dikker van hoor. Is all1 maar lucht dus...

Maar niet te veel van eten dus, werkt laxerend!!

xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van kauwgom kan je inderdaad een opgeblazen buik krijgen. Dit omwille van meerdere redenen:

1)
Kauwgom verhoogt de hoeveelheid speeksel. Normaal is dat zo'n 1,5 liter per dag maar bij "mechanische stimulatie" zoals voortdurend kauwen wordt dat een veelvoud hiervan.

2)
Door het kauwen op kauwgom vermeng je bovendien lucht met het speeksel dat je voortdurend inslikt. Je krijgt dus ook een hoeveelheid gas binnen die je na een poosje zelfs een opgeblazen gevoel kan geven.

3)
Suikervrije kauwgum bevat meestal sorbitol dat niet opgenomen wordt door de darmen, maar een perfecte voedingsstof is voor je darmbacteriën. Hun afvalproduct is onder andere "gas" (wind) dat zich ook kan opstapelen in de darmen.

In elk geval gaat het om extra lucht en/of je eigen lichaamssappen. Je wordt er niet "vetter" van, dus je komt niet bij, maar je buik kan wel dikker zijn doordat ie opgezet is.