Wanneer kun je zien/voelen of ruiken dat een Galia meloen rijp is ?

Ik heb een Galia meloen liggen maar weet niet of die rijp is en vind het zonde om em open te snijden en erachter te komen dat ie niet rijp is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (4)

Als die zacht is die rijp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de onderkant zit de plek waar een steeltje heeft gezeten daar moet je zachtjes drukken.
Je kan er ook voorzichtig op kloppen, hoe holler die klinkt hoe rijper die is.
Ja en ruiken natuurlijk, of die lekker zoet ruikt.
Maar dan nog kan je het soms mis hebben hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ruikt het als een zoete geur. Als weeïg ruikt is die niet meer lekker ruikt je nog niets moet hij nog een paar dagen rijpen. Dit gebruikte ik toen ik bij de groenteboer werkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het plekje waar de steel heeft gezeten is een belangrijk 'meetpunt'. Hoe meer groeven op dat plekje zitten des te ouder is de meloen. Daaraan kan je zien hoe oud hij kan zijn. Verder moet de meloen zoet ruiken in hol klinken als je er op tikt. Verder moet je mazzel hebben ;-)