Van welk voedsel word je winderig?

Van welk voedsel word je winderig? Ik heb gehoord dat je van bruine bonen winderig word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gasvorming door peulvruchten (zoals bruine bonen) kan je enorm verminderen door:
- ze vantevoren te laten weken
- het weekwater weg te gooien en goed eraf te spoelen
- langer te koken
- bonenkruid, gember of asafoetida mee te laten koken
- een tijdje te laten nawellen
- het kookwater weg te gooien en goed eraf te spoelen Als je bonenkruid toevoegt, en het week- en kookwater wegspoelt, heb je misschien nog maar een derde van de gasvorming die je anders zou hebben.

Het beste antwoord

Ha, die Wokkiewok;

Ook eieren, prei en paprika kunnen de nodige fanfares opleveren. En flink schrokken , zodat er veel lucht in je darmen komt is ook een oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, dat klopt. Van bruine bonen kun je winderig worden. Ook van voedsel met veel kruiden. Maar dat is per mens verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uien zijn ook goed voor het nodige plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vandaar mijn winderigheid vandaag haha
uien prei en bonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou goulash zet je op springen denk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast is erwtensoep berucht, en spruitjes ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al die dingen kloppen maar ook de manier waarop is bepalend als je met mond open eet gaat er veel lucht mee in het voedsel en tsja dat moet er ook weer uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt per persoon waar je meer of minder gevoelig voor bent.
Peulvruchten staan er vooral om bekend, en als aanvulling op bovenstaande antwoorden is er ook nog de koolsoorten die je laten winden. En helemaal als ze rauw gegeten worden.

Ik heb eens ergens gelezen dat het bij de bonen komt doordat ze een mengeling zijn van koolhydraten en eiwitten, en dit levert tijdens de vertering meer gassen op door de bacterien en enzymen dan ander voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle koolsoorten en vergeet ook de frisdrank met koolzuur niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hachee is ook een goeie... ook kun je last hebben van winderigheid als je satesaus eet.