Groente te lang in water gekookt , is dit nog voedzaam om op te eten?

Hallo,

Ik deed net wat groente in mijn kokende water. Maar doordat
ik werd afgeleid gingen ze te lang koken in het kokende water. Hierdoor werden de groenten erg zacht. Ik ging toen de groente nog even roerbakken met een sausje voor de smaak. Maar dat smaakte nergens naar.

Mijn vragen zijn:

- Als als je de groente te lang in het water laat koken
zijn dan alle gezonde mineralen en vitaminen ook opgelost?

- En volgens velen mensen is roerbakken 1 van de gezondste
manier van koken. Maar als je eerst de groente in water
laat koken en dan nog gaat roerbakken zijn de meeste
vitaminen en mineralen dan ook niet opgelost?

- Het eten van rauwe groenten is natuurlijk
het gezondst voor je lichaam.Maar je wilt ook dat ze
lekker smaken. Hoe vind je de ideale middenweg?

Bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kan het gerust opeten, vezels zal je binnen krijgen en het is zeker niet ongezond. De vitamines zitten allemaal in het water, als je nu dus nog zoveel mogelijk uit de groente wilt halen kan je het best het water opdrinken. Rauwe groenten zijn nog altijd het gezondst, alle vitamines en andere voedingsstoffen zitten er nog in. Dit is ook de reden dat vaak wordt aangeraden groenten te stomen, door een klein laagje water in een pannetje te stoppen, de deksel erop te doen en het vuur aan te zetten, wordt de groente gestoomd. De vitamines lossen dus niet op in het water. Nog beter is de groente snel en op hoge temperatuur wokken.

Bij koken verlies je idd wel wat vitamine. Maar als je dagelijks een flink portie groente eet , maakt de bereidingswijze niet zoveel uit. het is niet zo dat het eten van per ongeluk te lang gekookte groenten gelijk een vitamine te kort veroorzaakt. Eet gevarieerd, dus roerbakken, rauw of koken, net waar je zin in hebt, dan krijg je voldoende voedingsstoffen uit de groente binnen.

Volgens mijn moeder betekend het, als het zacht is, dat de vitaminen er dan uitgekookt zijn. Ik weet geen oplossing, misschien moet je voortaan maar gewoon beter opletten met het koken.

Uit gekookte groenten haalt je lichaam meer/gemakkelijker voedingsstoffen dan uit rauwe groenten. Rauwe groenten zijn meer goed voor de darmwerking.

Ik maak natte soepjes die ik door een zeef heen laat gaan. op het moment dat ik het op wil eten. Dat heb ik van de belgen geleerd. Zo houd ik droog en nat over. Nadeel is dat er wel eens wat te veel zout in kan zitten van het soep-pak. Maar dat is aan een ieder om dit te doceren. In ongeopende snelkookpan en diepvries zou het wekenlang (maanden? jaren?) goed kunnen blijven. Maar zover komt het niet. Het is na anderhalve week op. Het is een minium aan werk en maximaal vers en minimale kosten. En toch elke dag warm kunnen eten.

De vitaminen verdwijnen inderdaad met het kookvocht en verdwijnt in het afvoerputje. Zonde! ALs je het beste uit je groenten wilt halen raad ik je aan om het te stomen. De groente blijft lekker knapperig en toch zacht genoeg, de vitaminen blijven bespaard en..... je groenten zijn stukken lekkerder. Kijk maar eens naar b.v. naar gestoomde prei. Deze heeft na het stomen nog steeds zijn fris groen/witte kleur. Gekookte prei verliest binnen 10 minuten zijn glans op je bord. En het oog wil toch ook wat?

Bij roerbakken is het ook niet de bedoeling dat je de groente eerst kookt. Dan blijft het knapperig en er gaan heel weinig vitamines verloren. Boontjes kook ik wel even 10 minuten voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100