De term "volkoren" is beschermd, dat wil zeggen dat er een bepaalde hoeveelheid voedingsstoffen in moet zitten om het zo te mogen noemen (dat slaat voornamelijk op het aantal voedingsvezels). Bruin brood kan dus ook wit brood met een kleurtje zijn, maar om het volkoren brood te mogen noemen moet het dus eerst aan bepaalde eissen voldoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat bruin brood met tarwen is gemaakt en volkoren met koren. Hoewel hier niet heel veel vershil in zit. Zijn koren stuggere vezels dan tarwe...

Technisch gezien is dit het enige verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals bovengenoemd is bruinbrood van tarwe gemaakt en volkoren brood van volkoren. wat ze er aleen niet bij vermeld heeft is de kleur: volkoren is donkerder dan tarwebrood. verder is alles al genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruinbrood word gemaakt van uitgemalen en gezeefd graan waardoor witte meel ontstaat.
Dit word kunstmatig bijgekleurd en soms word er wat graangruis toegevoegd om het wat mooier te maken.
Het heeft geen extra voedingswaarde ten opzichte van witbrood.
Het z.g. "extra bruine brood"heeft met gezonder niets te maken

Volkorenbrood is gemaakt van de gemalen graankorrel, dus het volle koren, waarin alle voedingsstoffen nog aanwezig zijn.Het is dus niet uitgezeefd. Het heeft dus van nature al een licht bruine kleur, die vaak kunstmatig versterkt wordt.