hoeveel kcal heb je nodig om aan te komen?

Ik ben heel erg mager een ik moet dikker worden.
Ik heb mijn bmi uitgerekend een daar komt uit dat ik 1767 kcal per dag nodig heb om op die gewicht te blijven, hoeveel extra kcal heb ik dan nodig om aan te komen?
3/4 weken geleden woog ik 48 kilo, heel erg eng.
Ik ben toen achtergekomen dat ik veel te weinig at, rond 1000 kcal per dag.
Ik at geen brood, bijna nooit aardappelen/pasta, macaroni, rijst etc.
Dat heb ik veranderd naar zo'n 2300 tot 2500 kcal per dag.
Ik eet nu juist veel van dat wat ik eerder aangaf een weeg nu 53 kilo.
Mijj doel is om tussen 60 kilo te wegen in juli/augustus.

1.73 cm
53 kg
24 jaar
Man

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Erna55
9 jaar geleden
Je bent op de goede weg. Gewoon doorgaan met wat je nu doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.
Aankomen is veel moeilijker dan veel mensen denken.
Ritsuka
9 jaar geleden
sta je onder begeleiding van een dietist? die kan je helpen aan een goed eetschema. 2500 kcal klinkt goed, dan kom je langzaam aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"gewoon" veel vreten..
Maar je hebt gelijk hoor, zeker als je het ook nog gezond wilt doen is het lastig, helemaal als je ook nog fysiek werk hebt.
Ik heb een tijd >4000kcal per dag gegeten zonder aan te komen. Wat bij mij goed werkt, als ik het niet druk heb, is krachttraining.
Behalve dat er spieren opbouwen krijg ik er trek van en kom ik in het algemeen aan. Probeer niet alleen koolhydraten te eten, ook eiwit en vet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ritsuka
Nee geen dietst, een vriend van me had tegen me gezegd dat ik bij moest houden hoeveel ik at door de kcal op te tellen.
Toen zei die dat het veel te weinig was een dat ik minimaal 2500 per dag moest hebben.
Toen ik met dit diet begon woog ik 48 kilo.
Begin was moeilijk omdat ik geen makkelijke eter ben, de ene dag zat op 1800 kcal een de andere dag weer 800 kcal.
Maar sinds 2 weken geleden kan ik veel meer eten een veel gezonder zoals, aardappelen, vlees, maar ook wel bijna elke dag chips een 3/4 stukjes snack cacau, (150kcal per stuk) bijna pak melk per dag voor verschillende shakes.
Ik zit nu ongeveer op 2200 -2500 kcal zonder zoete drankjes een soms bierb bij te tellen.
Ik weeg nu 53.
Wat bedoel je precies met dan kom je langzaam aan?
Ik wil namelijk snel dikker worden, het is echt heel erg pijnlijk om zo dun te zijn.
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je snel aankomt, krijg je striae, en volgens mij ook wel andere gezondheidsklachten. Wel proberen zoveel mogelijk gezond te blijven eten.
Boterhammen dik besmeren met boter, pindakaas, volle melk, yoghurt en kwark, avocado, noten etc.
Ritsuka
9 jaar geleden
2500 is een beetje het minimum voor een man, je kunt proberen dit langzaam verder op te bouwen.
Ik eet zelf gemiddeld 2500-2700 op een dag (ben aardig actief)
Muesli met melk, kwark, chiazaad en lijnzaad
5 boterhammen met pindakaas
2 stuks fruit
Lunch is bij mij zelfde als avondeten, gemiddeld 150-200 gram vis/vlees, 200 gram groente en 150-200 gram pasta/rijst aardappels
Nog een toetje van ijs of kwark.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kilo per maand is een prima resultaat. Mocht de gewichtstoename stagneren, dan kun je je diëtist of huisarts vragen energie- en eiwitrijke drankjes voor te schrijven. Ze worden in diverse smaken geleverd.
Bedenk wel dat die eiwitten omgezet moeten worden in spierweefsel. Vraag hiervoor je arts of fysiotherapeut om een trainingsschema.

Antwoorden (1)

Dan ben je op de goede weg. En net als niet te snel moeten willen afvallen, moet je ook niet te snel willen aankomen. Een kilo per maand is prima. En normale volwassene mag rond de 2000-2200 calorieën per dag hebben, met als je veel energie gebruikt, dus als je dat weet, zal je lichaam vanzelf het daarbij passende gewicht aannemen.
Voor wat betreft de dingen die je eet, geldt voor wie moet aankomen hetzelfde als voor wie wil afvallen : eet afwisselend en eet goede gezonde voeding in de juiste verhoudingen. Als je niet 'gemaakt bent' om dik te worden, zul je van loze calorieën als suiker en witte koolhydraten niet aankomen maar hyper worden, waardoor je juist magerder wordt .