Hoevaak kan je een plasticflesje (bijv. spablauw flesje) gebruiken, er rekening mee houdend dat je voor elk gebruik het fles schoonspoelt?

Schoonspoelen gaat met bijna-kokend water.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

De plastic flesjes zijn niet geschikt voor veelvuldig hergebruik. Dus als je het flesje schoon gespoeld hebt met bijna kokend heet water. Waarvan ik oprecht betwijfel dat dit het geval is dat je boven de 70 graden celcius uit komt. Dan kun je dit flesje 2 á 3 keer hergebruiken. Want door het omspoelen met bijna kokend heet water komen er kleine plastic/kuststof deeltjes vrij die schadelijk zijn voor het menselijk lichaam. Deze kunststof schilfers kun je vrijwel niet met het bloten oog waarnemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip.
Ik gebruik mijn waterflesje wel vaker als 3 x :( +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cantare: Er zijn een aantal verschillende soorten kunststof. De kunststof waar bidons van worden gemaakt is niet alleen veel sterker, maar ook veel gladder. Hierdoor gaat de bidon veel langer mee zonder dat er kleine schilfers vanaf komen. Maar evengoed moet je een bidon eens in de zoveel tijd ook vervangen voor een nieuwe. Maar dit heeft te maken dat je op een bepaald moment een eigen bacteriën colonie aan het kweken bent. Maar dat zou ook met kopjes, glazen, borden etc. gebeuren die je alleen maar afspoelt...

Andere antwoorden (7)

In dat geval : zolang als het plastic meegaat.
Wanneer je een flesje iedere keer gewoon onder ge kraan navult en er rechtstreeks uit drinkt, schijnt het na een week of wat al net zo veel bacterieen te bevatten als slootwater. Ook dat is geen probleem, en je zult er ook niet ziek van worden, zolang het je 'eigen' bacterieen zijn. Drinken uit een nagevuld flesje van een collega is meestal geen goed plan. Maar wanneer je het met kokend water naspoeld, en misschien zelfs een heel enkele keer afwast, kan het behoorlijk lang meegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo vaak als je wil, maar als je de dranken die er inzitten langer wil bewaren als een dag raad ik je toch aan om een ander soort fles te nemen,eenjte die je echt kunt schoonmaken met een reinigingsmiddel en heet water en waarvan de dop niet gaat lekken na herhaaldelijk gebruik.]bij echt heet water( +80) vervormen de flesjes en wordT de kunstsftof harder waardoor ze niet meer te gebruiken zijn voor dit doel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zo vaak je wilt.
Ik gebruik sommige flesjes al jaren en ik leef nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wie moet ik nou geloven?
Starbless heeft gelijk. Je gaat er dood van, dat is alles.

Reusing Plastic Bottles Can Pose Serious Health Hazards

Recent revelations about chemicals in Lexan (plastic #7) bottles are enough to scare even the most committed environmentalists from reusing them (or buying them in the first place).
AWM
14 jaar geleden
Als je het flesje omgespoeld hebt, kun je het niet afdrogen van binnen en dat is het belangrijkste. Als je hem niet af kan drogen (tenzij je er wat speciaals voor hebt) komen er in dat vochtige laagje bacterien. (je spelde de oude bacterien weg met kokend water, maar door de condens van het spoelen groeien er weer opnieuw bactien in) hij zal op den duur steeds vetter worden van binnen, dus des te viezer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je waterfles vaak omspoelt, kun je je fles best lang blijven gebruiken. Het gaat er met name om dat bij iedere slok die je neemt er een beetje speeksel in het flesje terecht komt, wat een prachtige voedingsbodem voor bacteriën is.

Het onderzoek (en dus de negatieve publiciteit is door de Nederlandse Frisdrankindustrie (NFI) gedaan. Zij benadrukken dan ook dat het hervullen van waterflesjes zeer onhygiënisch is. Je snapt wel waarom!
Nederland is de absolute verliezer in Europa als het gaat om de verkoopcijfers van verpakt water. De NFI wijt dit aan de goede kwaliteit van het water in ons land en tevens aan de Nederlandse zuinigheid.

Dus gewoon je flesje goed omspoelen voor je hem hergebruikt. Als het flesje er wat oud uit gaat zien (of onfris gaat ruiken), vervang je hem. Je kunt je flesje overigens ook van tijd tot afwassen met een speciale flessenrager en dan goed laten drogen of, als je een vaatwasser hebt, in de vaatwasser zetten.
(Laat overigens niemand ander uit je waterfles drinken. Dit maakt het gebruik van zo'n fles wel onhygiënisch)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik spoel mijn flesje altijd gewoon om, in leidingwater zit maar weinig voedsel voor die bacterien die er in komen en dat is waarschijnlijk peanuts in verhouding tot de 800 soorten die een mens zelf in zijn mond draagt.
Flesjes worden wel broos onder invloed van UV en dan kun je ze beter weggooien.