Overal wordt geadviseerd 2x per week vis te eten, ik wil dat 7x per week, 3x vet, 4x mager, geen vlees, vlleswaren, kaas of eieren.

Kan nergens vinden of 7x vis per week nu wel of niet gezond is.

Toegevoegd na 17 uur:
In de loop der tijd steeds meer aversie gekregen tegen de bio-industrie. Ik ben zeker geen vegetarier. Maar mijns inziens is vlees (zeker niet biologisch) slecht voor milieu en dieren. Uiteraard moet vis eten bewust gebeuren. Dus kiezen voor soorten die niet door overbevissing worden bedreigd. Ik kies ook zeker niet voor pangasius of blauwe makreel. Maar scholfilet, in de tijd dat het gepermitteerd is.

Toegevoegd na 17 uur:
Ik bedoel natuurlijk blauwe tonijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ik vond dit bericht , over het meer dan 2maal per week vis eten

Toegevoegd na 1 minuut:
■Eet met het oog op dioxines niet meer dan vier porties vette vis per week (maximaal 600 gram). Dioxines worden opgeslagen in het lichaamsvet. Ze worden maar heel langzaam afgebroken.
■Vrouwen geven een deel van de opgeslagen dioxine door aan hun kinderen in de zwangerschap en via de borstvoeding. Voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven geldt daarom: maximaal twee porties vette vis per week. Dat komt neer op 300 gram. Ter illustratie: één zoute haring weeg ongeveer 75 gram. Verder kunnen vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven beter geen roofvis eten. In roofvis zitten relatief veel schadelijke stoffen, zoals kwik en dioxines. Het gaat dan om vissen die in Nederland relatief weinig gegeten worden, zoals marlijn, zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn.
■Eet vis bij voorkeur met nitraatarme groente, zoals worteltjes, sperziebonen of witlof. In combinatie met nitraatrijke groente, zoals sla en spinazie, kunnen schadelijke stoffen ontstaan.
■Eet geen paling uit de Nederlandse grote rivieren. Daar zit meer dioxine in dan verantwoord wordt geacht.
■Wees voorzichtig met het eten van zelfgevangen vis als het water vervuild kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit antwoord goed, echter nog steeds is het mij niet duidelijk als ik verantwoorde vis eet, bijvoorbeeld witvis, tong, kabeljauw in beschermde perioden uit eigen zeewater en uiteraard maar 2x vette vis, of dat nu wel of niet gezond is, opmerking elder over eenzijdig is mij niet duidelijk. Wat ontbreekt er aan voedingstoffen in vis t.o.v. vlees en uiteraard is de combinatie met nitraatrijke groente belangrijk om met de vis wel of niet te combineren. Maar dat was niet de \vraag, uitsluitend of alleen vis slecht is en waarom dan wel.

Andere antwoorden (1)

In vis zit, helaas, wereldwijd, ontzettend veel gif opgeslagen in de vorm van kwik en dioxine. Ze vormen nu eenmaal het eind van de voedselketen, en inmiddels heeft zich in het visbestand aardig wat opgestapeld.

Nu kunnen we ook best wat hebben (als je gezond bent), maar dagelijks vis, zeker als dat dagelijks vers gevangen vis is, is niet echt heel gezond. Dan zou je er zeker voor de helft gekweekte vis bij moeten eten - en je kunt je afvragen hoe dier-of milieuvriendelijk dat dan weer is.

Dat is een beetje het probleem met vis ; teveel vangen is niet goed (en als iedereen dagelijks vis zou eten, zouden we dus een behoorlijk probleem hebben), maar vis kweken - wat an sich voor de visstand beter is - heeft weer dier'vriendelijke' en milieutechnische bezwaren.

Bovendien is uitsluitend vis eten natuurlijk veel te eenzijdig. Het is is beslist beter wat meer af te wisselen, zeker met bijvoorbeeld zuivel en plantaardige eiwitproducten als bonen.

Ik kan aan je vraag niet meteen zien of je (pesco)vegetarische idealen hebt. Dan zou 'dagelijks' al zeker geen goede keus zijn.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, mijn idee. Het is zeker niet nodig om iedere dag vlees of vis te eten en zelfs niet dagelijks dierlijke eiwitten.