Waarom is biologisch melk GOEDKOPER dan normale melk?

Bij de Bas van der Heiden kost een literpak halfvolle gewone melk 92 cent en een literpak halfvolle biologische melk 79 cent, 13 cent goedkoper dus. Ik koop dus voortaan altijd biologische melk.

Biologisch vlees is echter een euro of meer duurder, daardoor koop ik dit slechts af en toe (moet op de kleintjes letten met mijn inkomen).

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.8K
Amadea
12 jaar geleden
Wat duur, ik koop literpakken halfvolle melk voor 57 cent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is dat dan? Bas is nochtans de goedkoopste (althans hier in de buurt). Je kan het wel in zakken goedkoper krijgen maar dat vind ik onhandig en die zakkenmelk bederft sneller (is mijn ervaring).
Amadea
12 jaar geleden
Gewoon bij AH, van Zaanse Hoeve. Ook bij andere supermarkten hebben ze zo'n goedkoper merk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee ik zal eens kijken volgende keer als ik bij een AH ben. Wel typisch want AH staat notabene bekend als een van de duurste supermarkten.
Amadea
12 jaar geleden
Dat betreft dan de merkartikelen. Maar als je kijkt naar euroshopper en andere onbekende varianten dan ben je meestal zelfs goedkoper uit dan bij de Aldi of de Lidl!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AH zit niet om de hoek dus ik kom niet zo vaak. Heeft weinig zin om extra te rijden voor een prijsverschil van 20 cent. Zoveel melk drink ik ook weer niet. ;)
Amadea
12 jaar geleden
Niet als dat rijden per auto of openbaar vervoer geschiedt. Maar wél als je op de fiets gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een van de supermarkten zag je dat ook met rijst, dat de biologische goedkoper was dan de niet-biologische. Ik vermoed dat het een fout in de prijs is bij de biologische (dat ie fout staat in het systeem) of dat de niet-biologische varianten gewoon van een luxe (duur) merk zijn. Maar wie weet zijn ze wel andere verklaringen, ik lees geïnteresseerd mee.

Het beste antwoord

Biologische melk komt uit een andere melkverwerkingsfabriek dan meestal Campina. Voorts heb je het over halfvolle melk: dat betekent dat de helft van de room en eiwitgehalte mbv. centrifuge's is verwijderd en dankbaar in andere producten wordt ingezet - hierdoor wordt (meestal) halfvolle melk weer enkele centen goedkoper maar dat is lang niet in alle fabrieken het geval!
Hou voorts rekening met het feit dat biologische melk geproduceerd wordt door koeien met hoorns erop - in Nederland worden hoorns als een dodelijk slagwapen beschouwd en dus: deze melk komt waarschijnlijk uit Frankrijk, Zwitserland of onze NO-polder waar de dierenbescherming een oogje (moet) toeknijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk omdat ze de dieren een beter leven willen geven, meer ruimte, goed voer etc, maar de melk gewoon puur houden, en deze minder 'behandelt' wordt dan biologische melk.
Bij niet biologische melk worden er vaak veel voedingsstoffen uitgehaald, waardoor deze na een week buiten de koelkast nog 'vers' is.