Waarom zijn desserts over het algemeen zoet?

Ik zat eens na te denken, desserts zijn meestal zoet. Maar, waarom is dit? Ik had bedacht dat het misschien iets met de spijsvertering te maken kan hebben ofzo, maar dat wet ik dus niet zeker.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Zoet blijft langer in het geheugen van onze smaakpupillen zitten dan andere smaken. Een nagerecht vermindert het volle gevoel na een zware maaltijd. Het verschoont de mond van andere smaken en zet de maag aan het werk. Als we kauwen zet ons speeksel het voedsel om tot suikers. Suiker zet de maag namelijk aan tot het verteren van het eten. Maar niet iedereen kauwt even goed. Door de maaltijd af te sluiten met een toetje geef je je maag dus een extra zetje om te gaan werken. Een uitgebalanceerd menu moet lekker zijn, maar ook gastronomisch. Dat laatste betekent letterlijk 'wetten van de maag'. Dat een toetje een waardige afsluiter is van de maaltijd blijkt ook uit het woord desert. Dit komt van het Franse woord deservir wat afruimen betekent.

Toegevoegd na 39 seconden:
desert = dessert
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja zeker heeft dit te maken met je spijsvertering. Zoetigheid (suikers) geven energie. Deze energie heeft je lichaam nodig, om je eten te verteren. Vandaar dat je (meestal) al automatisch "trek" hebt in zoetigheid, na het eten, je lichaam regelt dit eigenlijk zelf.

Stel je zou je buikje rond eten, en geen suikers nemen na het eten, dan treedt meestal het duffe of slaperige gevoel op, wat de reden is dat sommige mensen een "tukkie" doen na het eten, wat dus eigenlijk ook weer niet goed is. De suikers stoken je "oventje' weer even op, zodat het hulp heeft bij de vertering.

Tip; eet jezelf nooit te vol (het duurt gemiddeld 15 minuten vóór je hersens doorkrijgen dat je maag vol is), en neem een niet te zwaar of machtig toetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het is sowieso lekker om na een hartige maaltijd iets zoets te eten! Tuurlijk zijn er mensen die voor een kaasplankje gaan, maar denk dat de meeste mensen de smaken hartig/zoet willen afwisselen.