Waar kan men zuursel en stremsel vinden om zelf platte kaas te maken?

zuursel , stremsel , platte kaas, zelf, maken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
17.2K
Rieneke1
10 jaar geleden
Voor de hollanders: kwark :)
bamibal
10 jaar geleden
En ook voor andere Nederlanders.

Het beste antwoord

je kan platte kaas ook zonder stremsel maken op deze manier
je hebt 1750 ml volle melk nodig en
1 liter botermelk in het nederlands karnemelk
om ongeveer 750g verse kaas over te houden
Het enige wat je moet doen is de melk en botermelk samen gieten in een pan
en verwarmen tot 40 graden.
Vanaf 35 graden zal je merken dat het een beetje indikt en zoals lopende yoghurt aanvoelt.
Dan dek je de kookpot af en zet je de pan 1 dag op een vrij warme plek en laat het geheel dik worden.
het enige wat je dan nog moet doen is de verse kaas laten uitlekken in een neteldoek of een uitgespoelde schone dunne theedoek en hang dat boven de gootsteen om alle wei er uit te laten lopen.
de wei kan je opvangen als je dat wilt en koud drinken of gebruiken in pannenkoeken beslag
de kaas kan je best 1 tot 3u laat uitlekken,
maar na 1 uur is het voor mij al genoeg, anders zou die voor platte kaas te droog worden
heb je de dikte die je hebben wilt klop het dan even met een garde door zodat het wat gladder wordt en je hebt je platte kaas
de link is ook een recept van mij die ik gebruik als ik een matte taart maak of
kruiden kaas die is dan ook veel dikker
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel! Hiermee kan ik onmiddellijk aan de slag!

Andere antwoorden (2)

Stremsel poeder microbieel (vegetarisch) 25 gram

Bewaard veel beter dan het vloeibare stremsel en is bovendien van niet dierlijke oorsprong. Ideaal voor in warme streken. Microbieel, hooggeconcentreerd : 1 / 150.000. 1 gram is voldoende voor 150 liter melk

http://www.brouwmarkt.nl/stremsel-poeder-microbieel-vegetarisch-gram-p-2061.html

Stremsel en zuursel voor mensen die hobbymatig kaas willen maken is te verkrijgen bij de Fa. Rademaker 0297-593213. Wei is een restproduct van de kaasbereiding en dus niet als zodanig nodig bij de kaasbereiding. Mocht je dit willen kopen dan zou ik adviseren een kaasboerderij te bezoeken.
fremar
10 jaar geleden
Kaaszuursel gelyoph. voor 100 l melk € 8,21

Gevriesdroogde kultuur. Verzuurt de melk, nodig voor de bereiding van kaas, plattekaas en boter. 1 l zuurselkultuur is in totaal vol-doende voor het verzuren van 100 liter melk ! Dit moederzuursel kan U gemakkelijk in kleine porties (bv. 10 ml) invriezen voor later gebruik.

Lebstremsel LACTOFERM € 2,67

Hooggeconcentreerd : 1 / 10.000. Koel bewaren.
•Dosis voor platte kaas : 1 druppel / liter
•Dosis voor witte en harde kaas : 4 - 6 druppels / liter

Dit alles is te koop bij www.labstuff.nl

Ook zijn er kaaskits te koop voor beginners.
Ideaal voor de beginnende kaasliefhebber!