Hoe kan eieren hard koken zonder dat de dooier (rand) blauwachtig wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.7K

Het beste antwoord

Mijn moeder was kok en leerde mij de eieren met koud water af te spoelen na het koken om een donkere rand om de dooier te voorkomen. Als je de eieren niet warm wil eten moet je ze zo snel mogelijk afkoelen. De donkere rand ontstaat doordat de ei door de warmte langzaam doorkookt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wij hebben een eieren-tijd-indicator in de vorm van een half ei die je in het hete water kunt leggen en die verkleurt dan zwart. Als het zwarte randje op hardgekookt staat kun je ze eruit halen en ze zijn altijd goed en niet blauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag.
Ik had dat ook altijd en ik heb toen eens geprobeerd met dagverse eieren {bij een boer gehaald en meteen gekookt} en die hadden het niet.Dus gewoon dagverse nemen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een eitje koken volgens de regels... prik met een eierprik-
ker aan de bolle kant (luchtkamer) een gaatje in de
schaal. Dit voorkomt dat het ei tijdens het koken gaat
barsten. Breng een pan met ruim water aan de kook en
leg hierin voorzichtig de eieren. Reken de kooktijd vanaf
het moment dat het water weer borrelt. Hou voor een
zacht gekookt ei 3 minuten aan, voor een hardgekookt ei
10 minuten. Kook de eieren niet op een hoog vuur, ze
gaan dan eerder stuk en kook ze ook niet langer dan 10 minuten. Anders bestaat de kans dat de dooier blauw/ groen wordt vanwege het ijzergehalte in de dooier.
Laat de eieren na het koken 'schrikken' oftewel spoel ze direct met koud water af. Daardoor laten ze zich makkelijker pellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd :)
Volgens mij kook je ze te lang dan.
Koop een eierkoker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eieren moet je langzaam koken, dus op een laag vuurtje zodat het ei de kans krijgt om te koken, zonder blauw te worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook een elektrische koker aanschaffen (werkt prima!) bij o.a. Blokker, prijs afhankelijk van actie tussen de 10 en 15 euro. Vullen met water en als het water verdampt is, is het ei klaar om te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg de eieren in koud water ... voeg wat zout toe en zet ze op 'het vuur'.
Zodra het water kookt, draai de fornuisstand laag, doe er een passende deksel op en zet je timer op 4 min. Na 4 min. het water afgieten en afspoelen met koud water en even in het koude water laten rusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die blauwgroene verkleuring wordt veroorzaakt door een reactie tussen ijzer uit de eidooier met zwavel uit het eiwit. Hoe langer je een ei kookt, des te groter de kans op die verkleuring.

Kook je eieren dus niet langer dan tien minuten op een laag vuur en stop het kookproces door ze onmiddellijk na de gewenste kooktijd onder te dompelen in koud water. Anders gaat dat kookproces nog gewoon een poosje door.