Omdat het staal naar binnen is gebogen en hol is dan zie je het op z'n kop en dat ik ook bij lenzen zo geleerd in natuurkunde les :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een holle spiegel (wat de binnenkant van een lepel ook is), zullen de lichtstralen die erop invallen doorgaans dichter naar het midden gereflecteerd worden dan ze zijn ingevallen. Dit is omdat de lichstralen steeds weerkaatst worden onder dezelfde hoek met een loodrechte op het oppervlak als waaronder ze het oppervlak hebben bereikt. Het punt waarin alle weerkaatste stralen van evenwijdig invallende lichstralen samenkomen, wordt de focus van de spiegel (zie ook tekening) genoemd. Deze bevindt zich halverwege tussen het spiegeloppervlag en het middelpunt van de kromming van de spiegel. Uit de tekening is het dan ook duidelijk dat als je toekijkt vanop een punt, verder weg van het oppervlak dan de focus (wat meestal het geval is bi een lepel), het beeld op zijn kop zal staan. Als je oog zich bevindt tussen de focus en het spiegeloppervlak, zal het gevormde beeld wel rechtop staan

voor tekening zie link
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is hierboven al gegeven. Weet je dat jij zelf ook ondersteboven kijkt? Je hersenen draaien het beeld om.
Dat komt door het licht dat aan de binnenkant van de lepel valt, dat wordt gereflecteerd, maar door dat ie hol is van binnen wordt het op z'n kop gereflecteerd.