Was het maar waar.
Lactose zit in veel zuivelproducten.
Dat het in melk zit dat is bekend, (hoewel er ook lactose vrije melk bestaat)
Er kan dus melk op een verpakking staan, maar lactose staat er dan meestal niet op.
Dit is een duidelijk voorbeeld, maar er zijn ook veel lastige gevallen.
In chips zit vaak lactose, maar moeilijk te ontdekken op de verpakking (naturel is bijna altijd lactose vrij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, lactose is ook geen ingrediënt, maar een bestanddeel van een ingrediënt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lactose is ook een ingrediënt. (het kan allebei)
In o.a. vleesproducten zit het wel eens.

Andere antwoorden (3)

Lactose wordt vermeld in een ingrediëntendeclaratie als het als aparte stof is toegevoegd.
Een attente producent vermeldt het ook als er lactose in het product zit omdat het onderdeel van gebruikte ingrediënten is, juist omdat sommige mensen er niet tegen kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het staat er altijd op! kijk maar eens in de ijskast dan zul je waarschijnlijk zien dat bijna alle producten lactose bevatten.
Maar de hoeveelheid dat verschild nog al. Mensen die allergisch zijn voor lactose kunnen vaak wel tegen yogurt en bepaalde soorten kaas, terwijl daar ook lactose in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat er zeker niet altijd op, je moet echt weten waarop je moet letten, maar dat leer je snel als je lactose-intolerant bent.. In hollands kaas (met korst) is bijna alle lactose weg,
tijdens het "kaas maak proces" wordt lactose omgezet in andere stoffen.
Hetzelfde geld voor yoghurt. (hoewel daar wel wat lactose inzit, maar dat ligt weer aan de manier waarop de yoghurt gemaakt is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook nog sojayoghurt gebruiken, als dat beetje lactose toch teveel voor je is, want sojayoghurt bevat helemaal geen lactose.
Zou er niet van uit gaan, nee.
Als een produkt allergenen vermeld en er staat geen lactose op zit je waarschijnlijk wel goed.
Het is idd vervelend dat er blijkbaar geen eenduidige wetgeving is voor het vermelden van ingredienten. Lactose kan op die manier in een melkprodukt "verstopt" blijven zitten of als suiker of koolhydraat worden weggeschreven. of in t latijn...