hoeveel gember per dag en op welke manier?

Ik een vorige vraag vertelde ik al dat ik elke dag 1 teen knoflook eet. Nu las ik dat ook gember heel erg goed schijnt te zijn... Maar eigenlijk heb ik geen flauw idee wat ik met gember aanmoet. Het zit door de fu yung hai van de chinees weet ik en hoe aanlokkelijk het ook is om dat dan elke dag bij mn teen knoflook te eten, die eieren zijn niet zo gezond. Hoe kan ik gember op een goeie manier verwerken in mijn eigen gerechten? En hoeveel moet ik per dag eten om er profijt van te hebben? En, ook beangrijk, zowel knoflook als gember schijnen een bloedverdunnende werking te hebben, dus wat is dan "veilig"?

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. ik eet geen vlees of vis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.1K

Antwoorden (3)

Je moet niet al te veel verwachten van al die goede natuurmiddeltjes. Je zult veel meer dan 1 teen knoflook moeten eten wil het een aantoonbaar effect hebben, en gember heeft een vreselijk overheersende (smerige) smaak, bloedverdunnende werking heeft ook bijvoorbeeld 1 glaasje bier o.i.d. Je kunt beter kijken naar wat je eet qua nadelige bijwerkingen, dan teveel gaan focussen op het weer in balans krijgen. Ik denk dat de mens moedeloos wordt van al die onderzoeken waar dan weer het één goed is en dan weer door een ander onderzoek het weerlegt wordt. Je eet geen vlees, dus kortsluit je al heel veel rottigheid die anders in je bloed terecht zal komen. Als ik zo lees ben je al heel serieus bezig met je voeding, dus dan zal ik mij niet al te druk maken om het nog maar gezonder en gezonder te willen maken. Uien zijn bijna net zo goed als de werking van knoflook en ook daar zal je hele grote hoeveelheden van moeten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer inderdaad goed bezig te zijn met mijn voeding, al is het bij lange na niet zo goed als ik zou willen... met de knoflook en het meer groente eten heb ik minder zin in zoetigheid en snoep dus een heel stuk minder, sinds ik de knoflook eet elke dag voel ik toch wel degelijk verschil, ik voel me.. ja hoe zeg je dat... rustiger, stabieler... Misschien psychosomatisch, misschien ook niet.. Geen idee... De hoofdreden is voor mij om me beter te weren tegen ziektes... En van bijvoorbeeld kurkuma is het aangetoond dat het bijvoorbeeld kankercellen afbreekt... In de huidige maatschappij met alle ziektes vind ik het toch wel belangrijk... misschien helpt het niet, maar misschien word ik wel fluitend 100...
Je kunt wat gemberschaafsel of gemberpoeder door je eten doen (zowel in gekookte als gebakken groente). Teveel geeft een overheersende smaak.
Ik drink het 's-winters in mijn thee, omdat ik het snel koud heb. Ik gebruik dan echt maar een snufje gemberpoeder op de achterkant van een theelepeltje, zodat ik het niet uitdrukkelijk proef maar er wel profijt van heb.
Het is goed voor je bloedsomloop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik al zei bij je knoflookvraag: wil het echt effect hebben, dan moet je 15 teentjes knoflook per dag eten.
Minder is natuurlijk ook wel gezond, maar verwacht niet te veel effect.

Hetzelfde geldt voor gember.
http://www.beautyhome.nl/gezondheid/voeding/gember.php

Gemberthee:
plet een stuk gemberwortel, giet er kokend water over en laat het 5 min trekken.

Hier vind je allerlei gemberrecepten:
http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=gember&type=recept

Oh, en samen met je knoflook:
Gemberpuree:
pureer geschilde gember met ui en knoflook. Een heerlijke basis voor oosterse gerechten. Bak de puree in olie met indische kruiden en groenten, bonen, rijst etc.
Lekker met rijst, pasta, aardappelen, groente en vanalles...

Maak eens appel-gember-jam: kook 1 kilo suiker in 1 liter water, voeg 1 kilo geschilde en klein gesneden appeltjes (zonder klokhuis) toe en 50 gram geraspte gemberwortel. Zet de jam op een laag vuur tot het helder is en giet de jam vervolgens over in potjes. Verrukkelijk....