Waarom is het slecht ontdooid voedsel opnieuw in te vriezen?

Je hoort vaak dat het slecht is maar waarom? en wat is het mechanisme hier achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

ja de bacterien gaan inderdaad dood! maar de afvalstoffen die de bacterien maakt blijven zitten! dat noemen ze spore geloof ik. die stoffen kunnen je ook weer ziek maken dat is dan een voedselvergiftiging! en als er teveel bacterien inzitten is dat een voedselinfectie.

Toegevoegd na 2 minuten:
oja! je mag dus inderdaad niet dingen 2 keer ontdooien omdat dan de bacterie groei explosief toeneemt! vooral bij vlees is dat gevaarlijk!

zorg ook als je vlees ontdooit dat je het vocht wat vrijkomt opvangt en weggooid daar zitten heel veel bacterien in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is het helemaal niet slecht om iets te ontdooien en weer in te vriezen.

Als je ontdooit, komt er hier en daar vocht vrij, waar bacterien lekker in kunnen groeien. Echter, de meeste producten hebben zowieso vocht. Dus herinvriezen is geen probleem (Wist je dat veel vlees uit de supermarkt gewoon ingevroren wordt opgeslagen?).

Het probleem ontstaat als je je filetje iop een bord legt in de kamer om te ontdooien, het het vlees zo lekker en paar uur bij kamer temperatuur ligt. Dna krijge bacterience een kans snel te vermeerderen. Doe je dat een paar keer, dan krijg je problemen. Maar ondooien in de koelkast.. Geen probleem/.

De vorming van ijskristallen beschadigt de celstructuur van eten wel. het wordt dus wel minder lekker ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee maal invriezen betekent ook twee maal ontdooien en opwarmen. Tijdens dit proces zal het aantal
bacteriën uiteindelijk zeer sterk zijn toegenomen met alle extra risico’s op een voedselvergiftiging van dien.
Daarnaast verliest een product bij ontdooien vocht waardoor het indroogt. Bij een tweede keer ontdooien
gebeurt dit nogmaals wat de kwaliteit zeker niet ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aantal bacteriën hangt erg van het type voedsel af en hoe je hebt ontdooit en ingevroren. Je moet inderdaad bedenken dat de bacteriën niet dood aagn in de vriezer. Ze zullen alleen niet zo snel delen, totdat ze weer verwarmd worden. Kwaliteit op voedsel is vaak een groter probleem. +1
Invriezen is een bewaarmethode: bij zeer lage temperaturen gaan de meeste bacteriën niet meer groeien.
Het verschil met warmtebehandelingen is, dat de bacteriën niet gedood worden in de diepvries, ze worden alleen maar, euh, bevroren. Maar als je het voedsel ontdooit, dan beginnen ze lustig te vermenigvuldigen zodra de temperatuur voldoende gestegen is.
Stel dat je dat ontdooide gerecht opnieuw invriest, dan bevries je een veel groter aantal bacteriën dan de eerste keer.
En bij de tweede ontdooicyclus beginnen die met z'n allen ook weer te vermenigvuldigen.
Het gevaarlijkste is, dat dezelfde principes ook gelden voor eventuele ziekteverwekkende bacteriën die in dat voedsel zouden zitten. Ook die worden niet gedood door de koudebehandeling, en ook die zijn met veel meer bij een tweede ontdooibeurt.
De gevolgen kunnen bepaald onprettig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het ook niet zo goed, als je het product verhit in de pan, zijn de bacterien toch dood! Dus geen probleem lijkt me.