Hoe komt het dat de onderkant van de pannekoek( voor je gedraaid hebt) mooi goudbruin is?

En dat de omgedraaide kant altijd zo wittig met bruine vlekken is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

Omdat het beslag nog egaal is wanneer je het in de pan doet, maar de pannekoek zich vormt in de pan tijdens het bakken v an de de eerste kant en dus niet meer echt plat is als je m omdraait ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt doordat de onderkant in de boter bakt. De boter trekt in de pannenkoek en de andere helft heeft nauwelijk nog boter om bruin te worden.

Je kunt dat voorkomen door een klein beetje boter in de pan te doen en dan het beslag erin. Bij het omdraaien nog een beetje boter in de pan en de andere kant bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het bruine aan een pannenkoek gekarameliseerd suiker.

De reden dat de de kant voor je gedraaid hebt zo mooi egaal bruin is is omdat die kant veel beter ( egaler ) contact heeft gehad met de pan. Als je de pannenkoek omdraait is de mix dus niet meer vloeibaar en krijgt het niet meer de kans om over de pan bodem heen te vloeien. Waardoor alleen de gedeeltes die nog contact met de pan kunnen maken direct verwarmd worden.

Dus dan verkleuren die gebieden veel sneller dan de gebieden die minder makkelijk contact met de pan kunnen maken.