Kun je voedsel onbeperkt combineren?

Je leest tegenwoordig vaak dat je b.v. vis niet met bladgroente mag combineren, of vlees met melk.
Zijn dit fabels of is dit echt zo? Wie kan het bevestigen of weerleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dit zijn geen fabels. Je mag bepaalde stoffen (die in bepaalde voeding zit) simpelweg niet met elkaar combineren. Op zich heel logisch, sommige geneesmiddelen mag je ook niet combineren omdat ze ongewenst op elkaar kunnen reageren bijv. of elkaar in de weg zitten en etc. Bij voedsel is dat niet anders, want in voedsel zitten soms ook bepaalde stoffen die niet gecombineerd mogen worden.

Dat voedsel vaak natuurlijk is doet daar niks aan af (of toe). De natuur kent immers ook giftige bessen en etc. Natuurlijke producten zijn niet perse beter. Alles is afhankelijk van de combinaties en de reacties van stoffen in je lichaam op elkaar. In je lichaam gebeurt dat ook aan de lopende band. Eet je veel te veel vet, dan kan zich van alles ophogen in je bloedvaten bij. Als je bepaalde voeding combineert, bijv. vis en bepaalde groente kan je ook een voor je lichaam negatief effect krijgen. In de bron vind je de toelichting van het voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens weet ik niet of dat geldt voor vlees met melk. Dat durf ik niet te zeggen. Vis en groente is geen fabel. Dat soort combianties gelden wellicht ook als andere stoffen worden gecombineerd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het voedingscentrum is niet een betrouwbare bron in dit geval. Daar zitten teveel belanghebbende voedsel producenten in. Die macht uit oefenen. Dus is niet objectief
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mwah, daar durf ik geen uitspraak over te doen. Maar zelfs de belangenvertegenwoordigers van de visindustrie raden de combinatie af, dus wat betreft zou het prima kunnen kloppen... http://www.visbureau.nl/gezondheid/vis_en_groenten/