Hoe lang is een ei, vers van de kip, houdbaar?

Ik heb op internet gezocht, maar er staan veel verschillende antwoorden. En hoe kun je een vers ei het best bewaren? In de koelkast of daarbuiten, of anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

tot ong een 4-tal weken houdbaar.

Eieren bewaar je het beste koel en beschermd tegen licht en vocht. Aangezien niet veel huizen meer kelders of andere koele ruimten bezitten, is de koelkast de beste plaats. Belangrijkste reden hiervoor is dat eventueel aanwezige salmonellabacteriën zich niet vermenigvuldigen. In de kartonnen doos waarin je ze koopt zijn ze ook nog beschermd tegen licht en vocht. Leg eieren niet te dicht bij andere producten die een sterke geur afgeven, zoals b.v. vis. De schil van een ei is poreus en ze nemen snel geuren op waardoor de smaak wordt aangetast.

Hoe lang kan je eieren bewaren?
Op de doos van de eieren die je in de supermarkt koopt staat een THT (tenminste houdbaar tot) datum. Deze datum is 28 dagen later dan de dag dat de eieren gelegd zijn. Een ei is trouwens pas op zijn best na een kleine week. Als het te vers is is het maar moeilijk te pellen. Om eieren rauw te gebruiken kunnen ze wel beter zo vers mogelijk zijn.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje, duidelijkste uitleg.

Andere antwoorden (4)

Je kunt het gewoon in een donkere kast bewaren
dan is die nog zeker tot 3/4 weken goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
In de koelkast het langst. Het ei mag niet bevriezen want dan knapt het . Ook geen drama , dan moet je het in de koekepan laten ontdooien en dan bakken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eieren
Je kunt eieren tot vier weken na aankoop bewaren. Twijfel je over de versheid? Laat dan een ei voorzichtig in een pan met koud water met zout zakken. Een oud ei drijft of komt naar boven. Gekookte eieren kun je 3 dagen bewaren in een bakje water, wel meteen pellen na het koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28 dagen blijft een vers gelegd kippenei goed. Niet bewaren in de frigo. Gewoon in eierdoosje in de kast