Waarom kun je beter slapen door een banaan eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zowel yoghurt als banaan bevatten stoffen dat een rol speelt bij de aanmaak van serotonine. En serotonine zorgt ervoor dat we beter slapen. Ook zorgt serotonine voor angstafname en voor een beter humeur. Vitamine C: 8 mg Kalium: 374 mg! Calcium: 6 mg Fosfor: 28 mg Magnesium: 28 mg Met name kalim en magnesium zorgen voor rust.

Serotonine is het hormoon dat eveneens voor een goede en positieve gemoedstoestand zorgt. Bij een depressie wordt serotonine afgestoten en onvoldoende opgenomen. Het helpt om zich goed te ontspannen en te zorgen voor een diepe ongestoorde nachtrust. Tryptofaan vinden we in cashewnoten, melk, melkwei, kaas, wit van een ei, tarwekiemen, dadels, vijgen en bananen. Naast tryptofaan bevat de banaan grote hoeveelheden magnesium, calcium, vitaminen van het B-complex en natuurlijke suikers. Suikers helpen bij de omzetting van tryptofaan in serotonine. Het heeft weinig zin om zich blind te staren op de biochemie van al deze stoffen. Wij voeden ons niet met stoffen maar met voedingsmiddelen die deze stoffen bevatten. Naast de hier aangegeven stoffen zijn er nog vele andere stoffen die hierbij betrokken zijn. Het drinken van een glas melk of het eten van een banaan voor het slapen gaan brengt ongetwijfeld een positieve bijdrage aan het slaapmechanisme, maar er zijn nog andere voorwaarden. Het voedingspatroon moet goed zijn en er is voldoende ontspanning en beweging nodig. Stimulerende middelen zoals koffie, zwarte en groente thee, cola en alcohol zal men door de dag niet of erg beperkt drinken omdat ze slaapremmend werken. Bovendien moet de nachtrust voorbereid worden door de spanningen van de dag los te laten.

Bronnen:
http://www.thegreenlightdistrict.net/blog/...

Om dezelfde reden als het befaamde glaasje melk, hoewel ook dat wetenschappelijk nooit is bewezen. In banaan (en ook in kikkererwten, chocolade en melk) zit een essentieel aminozuur genaamd tryptofaan. Tryptofaan (5-HTP) kan door je lichaam omgezet worden in serotonine. De stof kan slaapbevorderend, angstdempend en als antidepressiva werken. Maar een tekort aan deze stof is zeldzaam want het komt voldoende in voeding voor. Maar gewoon iets eten, wat dan ook, kan slapen ook al bevorderen. Veel mensen worden slaperig direct na het eten, nu is een banaan geen hele maaltijd maar het verzadigd wel behoorlijk. Grote kans dat als je 's avonds een boterhammetje eet ook slaperig wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100