Als je mango's ziet op de markt, hoe constateer je dan (zonder er met je vinger in te porren) hoe rijp de mango is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Ik heb gehoord dat een mango rijp (eetklaar) is, als er 'hars' uit de navel bij het steeltje komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door met je teen erin te porren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar zijn je manieren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Danke :D
Amadea
13 jaar geleden
Dit is géén waardevol antwoord. Waardevol betekent: bruikbaar, nuttig. Werkelijk niemand heeft hier iets aan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@amedea:dankuwel dat u ons verlteld wat het begrip waardevol inhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff mensen waarom zo serieus altijd, beetje humor mag toch wel?
Amadea
13 jaar geleden
Als reactie wel, maar niet als antwoord. Onbegrijpelijk dat er vervolgens ook nog mensen aangeven dat ze dat waardevol vinden......
Mango’s worden half rijp vervoerd, omdat ze anders niet te vervoeren zijn. De mango is namelijk een zeer kwetsbare vrucht. Ze kunnen niet tegen druk en een temperatuur onder de 13ºC brengt al schade aan.
Een rijpe mango ruikt sterk.
Een bijna rijpe mango geeft bij zachte druk iets mee, en de geur begint zich net een beetje te verspreiden. Er mogen geen zwarte vlekken op de schil aanwezig zijn. Een bijna rijpe mango rijpt bij kamertemperatuur in één tot drie dagen na. Doet ze dat niet dan zal het ook niet meer gebeuren. Het betekent dat de mango te vroeg is geoogst en dan zal ze niet meer rijp worden. Een rijpe mango kan je beter maar snel opeten of gebruiken. De smaak zal ze snel verliezen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vraagje koop je vaak mango"s je weet er echt veel van
Amadea
13 jaar geleden
Nee, vaak koop ik ze niet. Maar de bron vermeldt waar de informatie vandaan komt!
een rijpe mango herken je aan zijn kleur en geur hoe zoeter en hoe feller de kleur dan is die rijp
een wat gelige kleur is onrijp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dit een wraakmin???????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dan geef ik een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het antwoord niet klopt snap ik het ..
;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groene mango is toch onrijp en een gele half rijp?
(geen min van mij)
Een rijpe mango herken je door de geur en door er aan te VOELEN (niet knijpen). Als hij meeveert is hij rijp. Beter is nog om het even aan de vakman te vragen.

De kleur zegt niets over de rijpheid. Er zijn dacht ik ruim 600 soorten, van groen tot paars.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de vrucht pittig geurt en het vruchtvlees bij lichte vingerdruk meegeeft, is de mango rijp.

Oké mango's kunnen goed narijpen bij kamertemperatuur. Bewaar onrijpe mango's nooit in de koelkast, de kans bestaat dat ze niet meer narijpen. Rijpe mango's moeten op korte termijn geconsumeerd worden; bewaar ze hooguit een dag in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruiken aan het 'tepeltje'! Als deze lekker zoet ruikt, dan is de mango rijp. Bij een neutrale geur, kan je em nog beter even laten rijpen (eventueel met een banaan ernaast, daardoor rijpt ie sneller).