Volgens de nieuwe spelling is het pannenkoeken. En dat is gebaseerd op de regel dat woorden die zijn samengesteld uit een zelfstandig naamwoord wat maar één meervoud kent een tussen-n krijgen. Gaat het om een zelfstandig naamwoord wat twee soorten meervoud heeft, dan komt die n er niet tussen. Pan - pannen, dus pannenkoeken. Lade - laden of lades, dus ladekast.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

pannenkoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag allebei. Net als frikandel of frikadel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Over het algemeen is een ezelsbrug. Als je er meer van kan hebben is het met n zoals paardeNbloem of spinneNweb. Als je er 1 van heb... Koninginnedag zonnebloem. Tuurlijk zijn er meer koninginnen, maar niet tegelijk. Zo heb ik het geleerd. Maar met pannenkoek of frikandel heb ik geleerd dat het beide mag.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD dan word ik echt oud :p bedankt.
Mij is pannekoek geleerd. Omdat het in één pan wordt gebakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Dat is de oude spelling. Tegenwoordig is het pannenkoek. De regels zijn gewijzigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ de minnaars
Ik kan er ook niets aan doen dat het mij blijkbaar fout is aangeleerd.. :)
Snuffel
13 jaar geleden
Dat gemin moet sowieso afgeschaft worden vind ik. Min was overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achja, ik zit er niet mee maar vaak is het inderdaad niet eerlijk.
Snuffel
13 jaar geleden
We doen ons best, daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies :)
Pannenkoeken niewe Nederlandse spelling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: www.woordenlijst.org.

Hier staat het Groene Boekje online (gratis). Er is heel makkelijk in te zoeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens die lijst is het pannenkoeken.
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Hoezo de minnen? Ik zou er graag een uitleg bij krijgen, dan leer ik er ook wat van. Want als ik het fout heb, wil ik dat graag weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat je geen antwoord op de vraag geeft, je verwijst alleen maar naar het Groene Boekje, en dat is niet de bedoeling.
Snuffel
13 jaar geleden
Ach ja, dat zou het kunnen zijn. Ik dacht een handige handreiking te geven.
Snuffel
13 jaar geleden
Doe je zo je best...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ondankbaar volk;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xD van mij een +je
volgens groene boekje is het pannenkoeken.
www.groeneboekje.nl

Toegevoegd na 38 seconden:
sorry verkeerd bij google. groene boekje intypen;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is pannenkoeken.
We schrijven de tussenklank als -en als het linkerdeel van de samenstelling een zelfstandig naamwoord is dat een meervoud heeft op -en, maar geen meervoud op -es.
In andere gevallen schrijven we -e.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het Wiite boekje (2006) mag de taalgebruiker het zelf bepalen

Zie de site Onze Taal

Toegevoegd na 3 minuten:
Witte boekje ,
sorry.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik vind het toch wel een bizondere vraag met bizondere antwoorden. Bizonder dat niemand kennelijk het `Witte Boekje`kent . Bizonder ja.....hahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat meestal om het bijvoegelijk naamwoord maar de meeste schrijven en zeggen gewoon pannekoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het om "schrijftaal" op "uitspraak"?
Ik zou zeggen: aanvalluh.... pannuhkoekuh....
Gaat het om schrijftaal, dan is het pannenkoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel schijnt het pannenkoek te zijn. Logisch vind ik het niet. Vroeger kreeg ook ik Nederlandse taal op school. Jazeker! Bijvoorbeeld kippenhok. Het gebeurt niet vaak, dat in 1 hok slechts 1 kip zit. Daarom kippenhok. Dan hondehok. Ik zie net, dat ik mogelijk een spelfout heb gemaakt. Het zou hondenhok moeten zijn. Het zou eigenlijk hondehok moeten zijn, omdat het vaak voorkomt dat in 1 hok 1 hond zit. Dat ook wel eens meer honden in 1 hok zitten doet daar niets aan af. Verder bakt met 1 koek in 1 pan. Dus pannekoek zou ik zeggen. Kennelijk hebben die zogenaamde nieuwerwetse taalgeleerden weinig kaas gegeten van logica.