Is het pannenkoeken of pannekoeken ?

hoe schrijf je het

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens de nieuwe spelling is het pannenkoeken. En dat is gebaseerd op de regel dat woorden die zijn samengesteld uit een zelfstandig naamwoord wat maar één meervoud kent een tussen-n krijgen. Gaat het om een zelfstandig naamwoord wat twee soorten meervoud heeft, dan komt die n er niet tussen. Pan - pannen, dus pannenkoeken. Lade - laden of lades, dus ladekast.

pannenkoek

Het mag allebei. Net als frikandel of frikadel. Toegevoegd na 2 minuten: Over het algemeen is een ezelsbrug. Als je er meer van kan hebben is het met n zoals paardeNbloem of spinneNweb. Als je er 1 van heb... Koninginnedag zonnebloem. Tuurlijk zijn er meer koninginnen, maar niet tegelijk. Zo heb ik het geleerd. Maar met pannenkoek of frikandel heb ik geleerd dat het beide mag.

Bronnen:
school

Mij is pannekoek geleerd. Omdat het in één pan wordt gebakken.

Pannenkoeken niewe Nederlandse spelling

Tip: www.woordenlijst.org. Hier staat het Groene Boekje online (gratis). Er is heel makkelijk in te zoeken. Toegevoegd na 1 minuut: Volgens die lijst is het pannenkoeken.

volgens groene boekje is het pannenkoeken. www.groeneboekje.nl Toegevoegd na 38 seconden: sorry verkeerd bij google. groene boekje intypen;)

Het is pannenkoeken. We schrijven de tussenklank als -en als het linkerdeel van de samenstelling een zelfstandig naamwoord is dat een meervoud heeft op -en, maar geen meervoud op -es. In andere gevallen schrijven we -e.

Bronnen:
Onze taal

Volgens het Wiite boekje (2006) mag de taalgebruiker het zelf bepalen Zie de site Onze Taal Toegevoegd na 3 minuten: Witte boekje , sorry. Toegevoegd na 5 dagen: Ik vind het toch wel een bizondere vraag met bizondere antwoorden. Bizonder dat niemand kennelijk het `Witte Boekje`kent . Bizonder ja.....hahaha.

Bronnen:
http://www.onzetaal.nl/advies/pannekoek.php

Het gaat meestal om het bijvoegelijk naamwoord maar de meeste schrijven en zeggen gewoon pannekoek

Gaat het om "schrijftaal" op "uitspraak"? Ik zou zeggen: aanvalluh.... pannuhkoekuh.... Gaat het om schrijftaal, dan is het pannenkoeken.

Officieel schijnt het pannenkoek te zijn. Logisch vind ik het niet. Vroeger kreeg ook ik Nederlandse taal op school. Jazeker! Bijvoorbeeld kippenhok. Het gebeurt niet vaak, dat in 1 hok slechts 1 kip zit. Daarom kippenhok. Dan hondehok. Ik zie net, dat ik mogelijk een spelfout heb gemaakt. Het zou hondenhok moeten zijn. Het zou eigenlijk hondehok moeten zijn, omdat het vaak voorkomt dat in 1 hok 1 hond zit. Dat ook wel eens meer honden in 1 hok zitten doet daar niets aan af. Verder bakt met 1 koek in 1 pan. Dus pannekoek zou ik zeggen. Kennelijk hebben die zogenaamde nieuwerwetse taalgeleerden weinig kaas gegeten van logica.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100