Waarom wordt er in de verpakkingsindustrie niet beter nagedacht over " het openen van" de meeste pakken zijn slecht/ niet te openen en scheuren af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt wel zeker over nagedacht, maar dat betekent niet altijd dat er een goed resultaat uit komt.

Het voornaamste uitgangspunt bij het nadenken is altijd de prijs. Dat betekent dat betere oplossingen sneuvelen ten koste van goedkopere. Je maakt keuzes, maar niet altijd de goede.

Wat je ook wel ziet is dat bestaande goede oplossingen worden vervangen door minder goede. En dat kan alleen maar om het geld gedaan zijn.

Voorbeeld. Het uitlooptuitje van de hagelslagpakjes van AH waren vroeger van metaal en die werkten uitstekend. Sinds een jaar zijn die metalen tuitjes vervangen door kartonnen. Je raadt het al; bij het eerste gebruikgaan ze meestal al kapot. Tevens blijven ze minder goed open staan omdat de vergrendeling niet goed werkt.

Money, money, money.

Je had vroeger een tv programma en daar krijgen de deelnemers ieder 10 verpakkingen. Degene die ze het snelst open had gemaakt was de winnaar. Dat was altijd lachen. De frisdranken zaten tegen het plafond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er wordt wel degelijk veel en goed over nagedacht. Er zijn ook diverse mogelijkheden om het openen makkelijker te maken. Maar deze mogelijkheden (scheurrandjes, trekringen, dopjes) kosten geld en dat heeft niet iedere marketeer ervoor over (gaat namelijk ten koste van de marge óf de consumentenprijs).
Daarnaast is er altijd het dilemma dat makkelijker openen ook een veiligheidsrisico geeft: de verpakking mag niet te vroeg / onbedoeld open gaan of beschadigen waardoor de inhoud bederft. Productveiligheid komt altijd op de eerste plaats waardoor gemak wel eens in het gedrang komt.
Maar er zijn de laatste jaren toch al erg veel verbeteringen: kartonnen verpakkingen met scheurrandjes, pulltabs, dopjes (screwcap, streamcap, easycap), blik met een pullring, bierflesjes met een twist-off dop, etc.
Utrecht
13 jaar geleden
Het antwoord is dat er wel degelijk heel erg hard over word nagedacht.
Sterker nog, de meeste fabrikanten hebben fulltime mensen in dienst die niets anders doen als nadenken hoe zulke dingen beter te maken.
Wanneer je zelf een beter idee hebt, moet je daar patent op aanvragen, en dan word je waarschijnlijk miljonair.

Let wel, sommige fabrikanten gebruiken met opzet wel een GOEDKOPE manier om geld te besparen. Maar een goed idee kan je altijd kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is het ook domweg zodat iets niet in de winkel even snel te openen is en dus te stelen - denk aan die vervelende blisterverpakkingen. Daar is heel goed over nagedacht, alleen is de uitkomst niet dat het erg makkelijk is geworden.
Laatst viel me op dat Heinz (ketchup) slim is geweest: van dat folietje onder de dop kun je nu de helft optillen, dan trekken, en hoppa: hele (kunststof)folietje komt los.
Veel handiger dan bij andere sausflesjes die een alufolie hebben dat ik nooit in 1 keer helemaal weg krijg, dus of er blijft saus hangen of ik snijd m'n vingers zowat terwijl ik de rest alufolie wegpulk.