Hoe vaak moet je kauwen op een hap eten?

Ik heb weleens gehoord dat je minimaal 12 keer moet kauwen op een hap, mijn vriend zegt dat je minstens 43 keer moet kauwen. Wat is juist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed kauwen zorgt voor een betere spijsvertering. Een betere spijsvertering zorgt ervoor dat voedingsstoffen beter en sneller door je lichaam opgenomen kunnen worden, en het minder energie kost om het te verteren. Maar om eerlijk te zijn hoe noodzakelijk dat is?
Mijn hond slikt een lekker stuk vlees ook in een keer door zonder lekker te kauwen en te proeven. Dus niks moet, het is alleen beter voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond heeft geen kiezen zoals een mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door langer te kauwen, eet je langzamer. Het duurt zeker 20min voordat je van eten verzadigd bent, dus bij snel eten, eet je meer. Een truuk van minder eten, is vooral: langzamer eten (lees: langer kauwen). Hiervoor is ooit een "weegschaal" uitgevonden, die aangaf wanneer je de volgende hap mocht nemen. Inderdaad, iets van 1 minuut na de vorige hap. Je kunt het zelf proberen: eet gewoon de helft van wat je gewoonlijk eet, wacht een half uurtje, en je hebt helemaal niet zo'n honger meer!

Het beste antwoord

Goed kauwen heeft grote voordelen wat betreft je gezondheid. Hoe meer je kauwt, hoe sterker de ware smaak van het voedsel wordt. We zijn meer verzadigd omdat we meer voedingsstoffen uit ons voedsel halen. Daarom zijn we verzadigd met minder voedsel. Je zoetbehoefte vermindert omdat het voedsel zoeter wordt bij het kauwen. Daarenboven kan je je gewicht beter in de hand houden.

Hier volgen zijn basistips om grondig te kauwen:

Eet terwijl je zit, op een rustige, vredige plaats.
Neem een goede zithouding aan en zorg voor een buikademhaling.
Vermijd activiteiten als lezen, TV kijken of vervelende gesprekken.
Gebruik een klok, timer of audiocassette als handig hulpje bij het kauwen.
Begin met ongeveer 20 seconden per hap (zo'n 25 keer kauwen).
Voer langzaamaan op van 20 naar 40 seconden, en dan naar 1 minuut (ongeveer 75 keer kauwen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ligt er een beetje aan wat je eet, vind je ook niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af wat je eet inderdaad.
Ik kauw meestal langer dan normaal denk ik, want ik ben altijd het laatst klaar. Maar dat komt omdat ik het meestal lekker vind en lang wil genieten van mijn eten.
:p
Mijn kinderen leer ik in ieder geval wel om niet hun eten naar binnen te schrokken maar normaal te kauwen.
"We pakken het heus niet af!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is vroeger geleerd,dat je voor elke tand en kies één maal moet kauwen. Dat zou zo'n 32 keer per hap voedsel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon net zo vaak kauwen totdat je eten klein genoeg is om door te slikken en je van de (heerlijke) smaken hebt geproefd. Hoe vaak is niet aan te geven, ligt aan hetgeen wat je eet op dat moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon goed kauwen. We hebben niet allemaal even sterke kaakgewrichten. Heeft niks met leeftijd te maken overigens hoewel het natuurlijk minder wordt wanneer men ouder wordt. Kauwen tot dat wat je eet goed verpulvert is. Dat verschilt dus per persoon. Goed kauwen is beter voor de spijsvertering en ook worden vitaminen beter door het lichaam opgenomen als het goed gekauwd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet normaal ongeveer 20 keer kauwen op een hap.