Water koud aan de kook brengen of heet?

Wat is het meest energiezuinig: koud water aan de kook brengen of eerst heet water uit de kraan halen en dat aan de kook brengen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Als je warmwatervoorziening op gas werkt en je fornuis ook, maakt het weinig uit.
Maar er is wel een negatief punt voor je kraan: daar moet eerst het warme water door je leidingen worden aangevoerd, en dat is verlies. Dus dat pleit voor koud water in de ketel.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Heet water opwarmen is beter. Doe ik ook altijd (niet dat het dan per definitie beter is hoor). Zo kookt het water veel sneller. En verbruik je minder gas. Het gas dat je gebruikt bij het pakken van heet water is een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hoe weet je dat, wat je stelt in je laatste zin.
Heb je dat gemeten?
Zo heet mogelijk natuurlijk, anders kun je wachten tot je een ons weegt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En qua energie maakt het te weinig uit om interessant te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het niet eens zo heel veel uitmaakt. Maar, voordat er heet water uit mijn kraan komt heb ik al heel wat koud water weg laten stromen en dat is toch ook wel zonde..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat koude water dat je hebt laten wegstromen, is het water dat tussen je ketel/boiler en je kraan in de leiding zit. Na het tappen van warm water, zit die leiding vol met heet water. Dus precies die hoeveelheid water die je weg laat lopen, zit nu in de vorm van heet water in je leiding. Dat water heb je dus voor Piet Snot verwarmd. Puur verlies.
Koud water, als je heet water uit de kraan haalt, gooi je eerst koud water weg, daarbij blijft er extra heet water in de leidingen staan, tenminste met een gasgeiser
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht een hele tijd tot alles is afgekoeld. Pak dan heet water uit de kraan (die je dus een uur lang niet hebt gebruikt).

Er komt dan eerst koud water uit de kraan lopen, want het duurt even voor het warme water bij de opening van de kraan is. Vang dat koude water op in een emmer. Je ziet dan hoeveel het is.

Na het tappen van heet water, blijft precies diezelfde hoeveelheid aan heet water in je leidingen zitten. Die hoeveelheid water heb je dus verwarmd, en laat je daarna domweg weer afkoelen. Puur verlies dus.

Bij oudere leidingen komt het nog voor dat er lood bij zit. Of dat er gebruik is gemaakt van lasmateriaal met lood. Lood komt bij warm water meer in het water terecht dan bij koud water. Dus als je zulke oude leidingen hebt, krijg je bij elke keer heet water tappen een beetje lood in je theewater. Dat is errug slechts voor je zenuwstelsel.

Dus in ieder geval voor de energiebesparing, en heel misschien ook voor je gezondheid: zet koud water op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koud water natuurlijk daar begin je zowiezo mee en de energie die nodig is om water aan de kook te brengen is nu eenmaal vast (ca 4200 joule per graad per kilo)dus als je met koud water begint heb je geen leidingsverliezen.wat je wel kunt doen is da waterkoker of ketel altijd vol in huis laten staan waardoor het water al op kamertemperatuur is waardoor je vooral in de zomer wat energie bespaart (leidingwater 10 graden huis 23 graden verschil 13 graden *4200 joule=54600 joule per liter bespaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet echt het antwoord op je vraag, maar ik warm het water altijd op met de waterkoker. Zo verspil ik minder water (dan warm water uit de kraan) en het gaat razendsnel! groetjes Dupke