De vrolijke.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Walnoten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zijn alle noten gezond.
De een bevat iets meer van het een dan het ander.
De meeste noten bevatten:

Omega-3 vetten
Vitamine E
Magnesium
Eiwitten
Vezels
Vitamine B6
Calcium

Dus als je noten eet, eet dan ongebrande gemengde noten.

Overigens vallen pinda's niet onder noten. Dat zijn peulvruchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk zijn alle echte noten wel gezond maar van walnoten is bekend dan 120 gram per dag goed voor je cholesterol is, dus ik ga voor de walnoten. Sowieso noten als vervanging voor vlees schijnt ook goed te zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100 gram noten leveren ongeveer 700 Kcal. pas dus op met 120 gram per dag.
Er zijn een heleboel noten die gezond zijn om te eten: walnoot, amandel, hazelnoot, paranoot, pecannoot, pistache.

Walnoot is een extra gezonde keuze, omdat het redelijk wat omega3 bevat. Amandel is een extra gezonde keuze, omdat het aardig wat calcium bevat.

Cashewnoten zijn minder gezond, omdat ze veel verzadigd vet gebruiken. Dat wil niet zeggen dat je ze dus moet vermijden hoor, maar voor je gezondheid kan je beter een andere kiezen.
Voor pinda (officieel geen noot, maar voor het gebruik maakt dat geen verschil) geldt dat geloof ik ook, maar dat weet ik niet zeker. Of macadamia een gezonde keuze is, weet ik niet.

Je kan het beste rauwe en ongezouten noten kopen. Gebrande noten bevatten vaak extra vet, beter kan je ze zelf verwarmen of roosteren of rauw eten. Roosteren kan de opname van ijzer en ik geloof zink verbeteren, maar rauw heeft vast ook allerlei voordelen. Ze vantevoren een halve dag laten weken verbetert de beschikbaarheid van mineralen sterk.

Naast noten zijn zaden en pitten overigens ook heel gezond, en die bevatten vaak nog meer mineralen en andere nuttige stoffen per calorie dan noten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ De smaak van rauwe noten is iets wennen, maar zelf in een droge koekenpan roosteren is wel echt heerlijk, vooral als de noten nog iets warm zijn (niet te warm, want dan verbrandt je je mond!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gooi ze vaak door van alles heen (sojayoghurt, pindasaus, salades) en dan zijn rauwe noten ook heerlijk.
Maar geroosterd is inderdaad ook érg lekker :)
vooral de onderstaande noten zijn gezond:

Kcal. Eiwit Vet Verzadigd vet Koolhydraten
Walnoten 690 15 68 5 8
Hazelnoten 690 14 69 5 6
Cashewnoten 620 19 51 10 22
Amandelen 580 19 55 4 5
alle noten hebben 0/0 procent Cholesterol
bezitten 8% vezels, muv de amandelen die hebben 16%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Walnoten blijken niet alleen goed tegen stress en hoge bloeddruk, maar ook verlagen ze de kans op hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit nieuw Amerikaans onderzoek.

Net vandaag een artikel op nu.nl.