Mag je spinazie die gister hebt gekookt vandaag weer opwarmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel de vraag of het dan lekker blijft...

Het beste antwoord

ja mag tegenwoordig:

Vroeger was men bang dat er bij die tweede keer nitriet zou kunnen vrijkomen. En nitriet is een heel schadelijke stof. Inmiddels wordt daar anders over gedacht. Roy: “Spinazie die maximaal twee dagen in de koelkast is bewaard, kan zonder problemen worden opgewarmd.” Ralf heeft nog wel een toevoeging: “Hoe vaker iets wordt opgewarmd, hoe meer nitriet er wordt gevormd. Bovendien speelt de duur van het opwarmen een rol. Als bevroren spinazie heel langzaam wordt opgewarmd, bijvoorbeeld eerst in water en vervolgens in een pannetje, komt er meer nitriet vrij dan wanneer je dat snel doet in de magnetron.”

http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/3813798/__Spinazie_opwarmen__dat_mag_toch_niet___.html

ik doe het al jaren en voel me nog prima :)

Toegevoegd na 38 seconden:
doe het inderdaad wel altijd in de magnetron omdat dit sneller gaat en er dan dus minder nitriet vrij komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, nitraat gaat, nitriet niet.

Andere antwoorden (2)

De bacteriën die nitraten omzetten in nitrieten gedijen het beste in een lauwwarme omgeving. Vroeger werd vaak aangeraden om eenmaal gekookte spinazie niet meer opnieuw op te warmen, omdat in de tussenliggende tijd bij kamertemperatuur meer nitriet gevormd kan worden dan gezond is. Dit advies dateert echter uit de tijd dat koelkasten en vriezers nog geen gemeengoed waren. Met de huidige koeltechnieken kan spinazie ook thuis snel genoeg gekoeld worden, zodat zich geen grote nitrietconcentraties vormen. Het advies om spinazie niet opnieuw op te warmen is dan ook niet meer terug te vinden op de meeste spinazieverpakkingen. Met name bij zwakkere mensen, zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouden van dagen, blijft het echter raadzaam om op te passen met spinazie die niet vers is
fremar
13 jaar geleden
men zegt van niet .de nitraat wordt dan omgezet in nitriet,en zou dan een zuurstof tekort geven.maar mijn inziens,doen we het al.eerst wordt de spinazie in de fabriek verhit cq gekookt,en thuis doen we het nog een keer.maar je moet wel heel erg veel spinazie eten wil je er last van krijgen.en zeg nou zelf,wat is er lekkerder dan een opgewarmt prakkie?