Waarom volkoren pasta en zilvervliesrijst?

Wat ik mij al lange tijd afvraag is, waarom wij in het Westen zo nodig zilvervliesrijst en volkorenpasta's moeten eten. In Azië eet niemand zilvervliesrijst en in Italië bijna niemand volkorenpasta.

Ik snap dat vezels goed voor je zijn, maar graanvezels kunnen ook voor darmklachten zorgen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als uitgangspunt kun je hanteren dat er in ongeraffineerde basisingrediënten vezels, mineralen en vitamines zitten die je nodig hebt om diezelfde basisingrediënten te verteren. Het is eigenlijk erg vreemd dat we allerlei geraffineerde voedsel producten eten, waaruit die noodzakelijke stoffen verwijderd zijn om ze via een potje supplementen van de voordeeldrogist weer aan te vullen. Chroom is bijvoorbeeld een bestanddeel van ruwe suiker en speelt een rol bij de werking van insuline. Vitamine B1 komt voor in zilvervliesrijst en speelt een belangrijke rol bij het overdragen van zenuwimpulsen naar de spieren en de vertering van koolhydraten. Ook andere volkorenproducten, gistextract, varkensvlees, honing, eieren, walnoten, erwten, linzen, knoflook en aardappelen leveren vitamine B1. De hamvraag is natuurlijk of je jezelf tekort doet door witte rijst te gebruiken in plaats van zilvervlies-. Bij een gevarieerde voeding valt dat wel mee maar als rijst een hoofdbestanddeel is bij weinig variatie en weinig andere ingrediënten dan loop je een aantal risico's. Gebrek aan vitamine B1 (thiamine) kan hartkloppingen, slecht slapen, gevoelloze handen, overgevoelige kuiten, voortdurende moeheid, snelle geïrriteerdheid, overgevoeligheid voor geluiden en pijn, zenuwontstekingen, gezwollen enkels en vergeetachtigheid veroorzaken. Goeie vraag, waardoor je me de gelegenheid geeft om de gezondheidsaspecten van één voedingsmiddel uit te diepen. Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen wat glazig kijken als ik welvaartsziekten als overgewicht 'gebreksziekten' noem. Als je één of meerdere van bovenstaande klachten hebt zou je eens kunnen proberen of vitamine B-complex helpt. Om vervolgens misschien toch eens wat vaker zilvervliesrijst en andere volkorenproducten te eten in plaats van geraffineerde. Het verhaal over beriberi heb ik altijd een van de meer boeiende gevonden in het hoofdstuk vitamines van voedings- en dieetleer. Zie daarvoor onderstaand artikel.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beriberi

In het vlies van zilvervliesrijst zitten waardevolle vitamines en mineralen, het gaat dus niet alleen om de vezels, de voedingswaarde ligt hoger. Het verschil tussen gewone pasta en volkorenpasta is hetzelfde verschil als dat tussen wit brood en volkorenbrood ongeveer, het bevat veel meer vezels. Graanvezels geven doorgaans geen darmklachten, misschien bij sommige mensen met een darmafwijking wel maar over het algemeen geldt dat juist een gebrek aan vezels darmklachten geeft.

Dit komt waarschijnlijk omdat we in Nederland steeds bewuster willen eten en drinken. Honderd gram gekookte zilvervliesrijst bevat bijna drie keer meer vezels en 1,5 keer meer ijzer, dan gewone rijst. En honderd gram gekookte volkorenpasta bevat ruim zeven keer meer vezels en ruim drie keer meer ijzer dan gewone pasta. Het grootste risico van alleen maar witte producten eten, is dat je een tekort aan vezels binnenkrijgt. Van een tekort aan vezels kun je dan ook weer problemen krijgen met je darmen en stoelgang. Daarnaast is het ook belangrijk bij overgewicht. Vezels zorgen er namelijk voor dat je langer verzadigd bent, waardoor je over het algemeen minder eet. Al moet ik bekennen dat ik persoonlijk vind dat de smaak er niet beter op wordt en hou ik me liever vast aan witte rijst en witte pasta :-)

Wellicht eten ze daar pook te weinig vezels? De meeste mensen kunnen trouwens prima tegen graan vezels... Feit is dat we hier minder vezels weten dan dat goed/ ideaal is...

nou dat vroeg ik me ook af toen ik heel braaf die veel minder lekkere zilvervliesrijst zat te eten om "maar mee te doen" Ik ben daar al JAREN mee gestopt, ik eet pandan rijst uit thailand, heerlijk en mijn vezels krijg ik wel ergens anders naar binnen Maar als ik de reacties van andere mensen hoor is dat precies het antwoord op je vraag: goh eet jij geen zilvervliesrijst en jij bent toch zo voor gezond en milieu en zo?........ Het is gewoon de publieke opinie die dit erin heeft gestampt, 20 jaar geleden en veel mensen houden dapper aan vast

het is het zelfde als bruin en wit brood

Ik vind beide varianten lekkerder dan de 'witte' varianten omdat ik de beet van zilvervliesrijst en volkoren pasta toch lekkerder vind dan van (niet al te lang gekookte) witte varianten. Alleen voor nasi goreng gebruik ik witte rijst, omdat dat beter 'plakt' ;-)

misschien omdat ze in de streken die je noemt verder sowieso veel gezonder eten? dat wij volkoren versies nemen om te compenseren voor de cola en de big mac?

Tja, waarom ik zelf persoonlijk volkoren pasta en zilvervliesrijst eet is mij wel duidelijk. Voorheen vooral vanwege de vezels en de overtuiging dat wanneer je de hele tarwe of rijstkorrel gebruikt dat een goede opbouw voor je lichaam betekent. Hier ben ik vooral beïnvloed door de manier van denken van antroposofische kookboeken en dergelijke. Tegenwoordig is daar nog een belangrijke reden bijgekomen. Sinds ik weet dat ik geen gisten en suikers moet eten, omdat ik daar simpelweg niet tegenkan, dénk ik niet eens meer aan witte rijst of 'gewone' pasta. Die gaan namelijk gisten in je lichaam, net als je wit meel gebruikt. Volkoren producten hebben die eigenschap namelijk niet. Je lichaam neemt het totale product tot zich zonder dat daar gisten bij geproduceerd worden. Daar komt bij dat volkoren rijst bijvoorbeeld rijk is aan magnesium, een stof die erg belangrijk is voor je lichaam. . Dit gebrek aan magnesium heb ik helaas aan den lijve mogen ervaren en nu ik extra inneem gaat het helemaal goed met me. Ik had een enorme last van spierpijnen en moeheid, fibromyalgie. Dat is nu helemaal over! Daarom neem ik dus volkoren pasta en zilvervliesrijst. Hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt... Toegevoegd na 1 minuut: o ja, ik heb ook al gelezen dat het probleem met gisten en dergelijke ook in Azië behoorlijk hoog is. Het kan zich namelijk uiten in lactose-intolerantie en in Azië is het aantal mensen met deze lactore-intolerantie het hoogst van de wereld. Dus misschien moeten ze daar ook over op de zilvervliesrijst?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100