Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

De term “Corning” heeft te maken met zout-uitharding. Traditioneel wordt cornedbeef gemaakt door plakken rundvlees met grove brokken zout te bedekken. Waarom grof zout in plaats van fijn tafelzout?

Het draait allemaal om de oppervlakte van het zout. Zout dat ruw is raakt het vlees op meer plaatsen en kan dus meer vocht onttrekken. Daardoor wordt het vlees een minder aantrekkelijke omgeving voor bacteriën, maar het zout onttrekt ook bloed aan het vlees. En dat laatste is erg belangrijk voor de joodse spijswetten: dit soort zout wordt dan ook wel “koosjer zout” genoemd. In traditionele recepten voor cornedbeef wordt ook het ingrediënt kaliumnitraat, ofwel salpeter genoemd. Salpeter, een van de belangrijkste ingrediënten in buskruit, fungeert als conserveermiddel en geeft cornedbeef zijn opvallende roze kleur. Cornedbeef gemaakt met alleen zout levert een bruine of grijsachtig tint op. Echter, er is altijd een efficiëntere manier om iets te doen. Daarom wordt in massa geproduceerde cornedbeef tegenwoordig niet meer behandeld met dat grove zout, maar ondergedompeld in een bad dat voor 10% bestaat uit zout en natriumnitraat.

Het leukste echter aan cornedbeef vind ik het woord zelf. Sommige mensen spreken het uit als kornet-bief en anderen als koo’nd bief. Zelf ben ik een kornet-biefzegger en ik ken maar weinigen die het anders uitspreken.
(Lees meer...)
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk en uitgebreid antwoord!

Andere antwoorden (1)

Corned beef is gemalen en gekookt rundvlees met zout .Het komt voornamelijk uit Brazil. We hebben dezelfde smaak !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Hoe spreek je het uit? Sommigen zeggen korNETbief, anderen zeggen koorntbief, op z'n Engels, dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou koorntbief zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het IS 'koorntbief' maar in Nederland is het een soort traditie dat het "kornètbief" wordt genoemd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding