He, dat is vreemd, spirulina is al heel lang in de handel, ik heb het leren kennen als een belangrijk onderdeel van visvoer voor koikarpers.
Maar ook voor de mens erg belangrijk.
Het is geen medicijn, maar een supplement.
Maar niet getreurt,ga over op Chlorella, dat is ook een gekweekte zeealg.
Hierin zit:
Betacaroteen, vit. A-B1- B2 -B6 - B12 -C -E -foliumzuur.
Mineralen: calcium, -fosfor -jodium -magnesium -kalium -en ijzer.
Daarnaast ook nog een hele reeks aminozuren.
Misschien dat spirulina er uit gaat omdat dit product krachtiger is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chlorella en spirulina bevatten geen werkzame B12, maar B12-analogen, stoffen die heel erg veel op werkzame B12 lijken (en ook als B12 op de verpakking mogen staan), maar waar ons lichaam niks mee kan, en die de opname van werkzame B12 tegengaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fynnya, ben je ook tegen de chlorella zelf?
Ik heb er goede resultaten mee, of zit het probleem enkel in die B12?
Wat zijn volgens jou de goede werkzame stoffen in die chlorella?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh nee, ik heb niks tegen chlorella of spirulina hoor, het was alleen een reactie op dat chlorella B12 zou bevatten. Er zijn behoorlijk veel mensen die denken dat chlorella, spirulina en andere zeewier(producten) gebruikt kunnen worden als B12-bron, omdat ze nog nooit gehoord hebben van analogen. En het gebruiken van zulke producten als B12-bron, dáár ben ik wel op tegen, omdat je daarmee dus juist toewerkt naar een B12-tekort. Voor mensen die in hun voeding ruim genoeg B12 binnenkrijgen, zijn de B12-analogen overigens geen probleem voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.K. Fynnya, bedankt voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is dus het zelfde verhaal dat mensen melk drinken om voldoende calcium binnen te krijgen, terwijl dat ook helemaal niet zo is en zelfs zorgt voor ontkalking van de botten.
Misschien slecht van mij gedacht maar hebben ze echt gezegd dat het uit de handel gaat of gaat het bij het Kruidvat uit hun assortiment? Op de website van Rohrer staat er niets over en ik heb het idee dat er steeds meer van hun assortiment plaats moet maken voor paaseitjes en kinderspeelgoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedemorgen,

Ik kan met zekerheid zeggen dat het hier NIET om spirulina van Marcus Rohrer gaat.

Marcus Rohrer Spirulina blijft gewoon,net als voorgaande jaren, in het assortiment van de Kruidvat verkrijgbaar.

@Karnie Welke Spirulina gaat volgens Kruidvat uit de handel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betreft een bruinglazig potje met groen etiket en groen deksel met blauw subetiketje waarop staat: Kruidvat en een ander: Energie en Spirulina. 100 tabletten.
Ook al zou dat zo zijn, wat me niet waarschijnlijk lijkt, dan is tegenwoordig op internet een stuk goedkoper aan
(biologische) spirulina te komen dan waarvoor bijvoorbeeld marcus rohrer het verkoopt. Ik zelf heb goede ervaringen met:
http://www.smart-nutrition.eu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spirulina, net als kelp kan hoge hoeveelheden jodium bevatten, wat blijvende schildklierproblemen (bij gevoeligheid) kan uitlokken. Een goedje dat je misschien maar beter niet kan gebruiken. Het wordt ten onrechte vaak aangeprezen voor een goede schildklierwerking.

De crux zit hem in de dosis jodium. Je hebt jodium dagelijks uit voeding (brood, vis voornamelijk en jozozout in het huishouden) nodig. Zo'n 150 microgram gemiddeld/dag.

Maar in kelp en spirulina (de zeealgen) zit vaak een heel grote hoeveelheid en/of is onduidelijk hoeveel jodium het bevat.

Schildklierspecialisten waarschuwen vaak voor kelp en andere zeewieren die rijk zijn aan jodium.

In Japan komen meer schildklieraandoeningen voor juist ook daardoor.