Dat kan op een heleboel manieren. Bij het ene product wordt er gewoon een naam bedacht (door de maker, eigenaar, een reclamebureau, etc.) de andere keer is het een samenvoeging of afkorting van eigenaarsnamen (v&d en c&A bijvoorbeeld) of eerdere bedrijven (ABN Amro bijvoorbeeld). En zo zijn er nog veel meer manieren om tot namen te komen.

De naam Jumbo komt voort uit een concurrent van Van Eerd in Tilburg, Torro. Oprichter van Jumbo Jan Meurs zocht een naam die machtiger was dan Torro (waar hij toen werkte), de stier: Jumbo, de olifant. De Torro-formule is in de jaren '90 overgegaan in Edah en Konmar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk zelf dat dat voornamelijk komt door het samenvoegen van al bestaande namen. Maar het kan natuurlijk ook door een heleboel andere dingen komen. Je kunt ook gewoon zelf een woord verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leukste is bij Aldi en Lidl. Omdat zij bij fabrikanten zeer lage prijzen bedingen, worden de officiële namen niet gebruikt. Dus moeten er 'nieuwe' namen bedacht worden. Bij gebrek aan fantasie vaak namen van vrouwen en kinderen van managers.

Voor het overige, kijk op Wikipedia.