Hoe kan ik alles van De Schijf van Vijf binnen krijgen zonder aan te komen?

Wanneer ik alles zou moeten eten op een dag wat in de Schijf van Vijf staat, zou ik over een paar maanden toch zeker een paar kilo zwaarder zijn.

Het is namelijk echt veel! 6 boterhammen terwijl ik er hoogstens 4 eet, meestal maar 3.

Ik eet heel vaak pasta of rijst met een saus waar groenten en vlees inzitten dus dan haal ik mijn 2 ons groenten waarschijnlijk ook niet altijd even makkelijk.

Elke dag vette vis; is bij mij hooguit 1x per week..

Ik sport 2 uur per week.

Ik dacht dat ik best gezond leefde, maar na het zien van de tabel op voedingscentrum.nl twijfel ik daar aan.. Hoewel wanneer ik de Schijf van Vijf aan zou houden als richtlijn (want ik weet dat dat het is), dan zou ik toch gewichtstoename krijgen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op de site van voedingscentrum zie ikmin. 2x vis per week is goed. Je moet er voor zorgen dat je zoveel mogelijk variatie brengt in je eten. Het gaat erom dat jij voldoende vezels, vitaminen, mineralen, onverzadigde vetten enz. binnenkrijgt. Regelmatig eten en sporten is ook belangrijk. Nu gaat de stofwisseling bij de ene sneller dan de andere. De ene persoon heeft baat bij een koolydraatarm dieet en de andere kan zich weer vinden in een Sonjabakker dieet. Zorg er voor dat je van alles wat binnen krijgt en dat je niet over de 2000kcal(vrouwen) of 2500kcal(mannen) heen gaat per dag. Als het voor jou te veel is eet dan wat minder, maar blijf regelmatig eten en schrap dan niet een van schrijven, maar eet overal wat minder van. Suc6!!

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezo...

Je hoeft niet iedere dag die maaltijdschijf leeg te eten. Vis wordt bijvoorbeeld tweemaal per week aangeraden waarvan eenmaal vette vis. Iedere dag een proportionele hoeveelheid groente, voldoende vetten, vezels eiwitten is ook niet verkeerd. Het gaat er veel meer om van alle voedselgroepen iedere dag iets te eten dan om de hoeveelheden. Als je op je gewicht moet letten kun je het beter rustig aan doen met pasta, rijst en brood en uit de andere groepen in verhouding iets meer eten. Met name geraffineerde koolhydraten, zoals suiker, witbrood, witte rijst en pasta, eten makkelijker weg dan de volkoren varianten.

Die zes boterhammen, is het liefst 1 met kaas of worst, niet zes. De rest met jam of vruchtenhagel. "Onze" saus voor pasta is vaak veel te veel en veel te vet. Je kunt ook combineren. Doe een banaan op je boterham, en je hebt weer een stuk fruit binnen. Of een stuk fruit door de yoghurt, of een schep muesli ipv een boterham. Zorg vooral dat je niet (te veel) snackt, niet teveel vet vlees eet, vul je groenten aan met rauwkost, en trek je dan niet teveel aan van die schijf-van-5. Het is een richtlijn, voornamelijk voor mensen die een maaltijd vervangen door een zak chips of borrelnootjes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100