Hoe kan ik alles van De Schijf van Vijf binnen krijgen zonder aan te komen?

Wanneer ik alles zou moeten eten op een dag wat in de Schijf van Vijf staat, zou ik over een paar maanden toch zeker een paar kilo zwaarder zijn.

Het is namelijk echt veel! 6 boterhammen terwijl ik er hoogstens 4 eet, meestal maar 3.

Ik eet heel vaak pasta of rijst met een saus waar groenten en vlees inzitten dus dan haal ik mijn 2 ons groenten waarschijnlijk ook niet altijd even makkelijk.

Elke dag vette vis; is bij mij hooguit 1x per week..

Ik sport 2 uur per week.

Ik dacht dat ik best gezond leefde, maar na het zien van de tabel op voedingscentrum.nl twijfel ik daar aan.. Hoewel wanneer ik de Schijf van Vijf aan zou houden als richtlijn (want ik weet dat dat het is), dan zou ik toch gewichtstoename krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boterhammen verdeel je over de hele dag om ervoor te zorgen dat je lichaam genoeg bouwstoffen heeft en niet gaat zeuren dat je honger hebt en dat je dan naar verkeerde dingen graait. 2 broodjes 's ochtends, 2 's middags en 2 later op de dag zorgen er voor dat je geen honger krijgt. En zorgt ervoor dat je 's avonds minder hoeft te eten. Daar komen de meeste calorieën naar binnen en als je daar op kunt minder door overdag meer brood te eten zul je dus echt niet aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is jouw reactie een reactie en geen antwoord?

Het beste antwoord

Op de site van voedingscentrum zie ikmin. 2x vis per week is goed. Je moet er voor zorgen dat je zoveel mogelijk variatie brengt in je eten. Het gaat erom dat jij voldoende vezels, vitaminen, mineralen, onverzadigde vetten enz. binnenkrijgt. Regelmatig eten en sporten is ook belangrijk. Nu gaat de stofwisseling bij de ene sneller dan de andere. De ene persoon heeft baat bij een koolydraatarm dieet en de andere kan zich weer vinden in een Sonjabakker dieet. Zorg er voor dat je van alles wat binnen krijgt en dat je niet over de 2000kcal(vrouwen) of 2500kcal(mannen) heen gaat per dag. Als het voor jou te veel is eet dan wat minder, maar blijf regelmatig eten en schrap dan niet een van schrijven, maar eet overal wat minder van. Suc6!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hoeft niet iedere dag die maaltijdschijf leeg te eten. Vis wordt bijvoorbeeld tweemaal per week aangeraden waarvan eenmaal vette vis. Iedere dag een proportionele hoeveelheid groente, voldoende vetten, vezels eiwitten is ook niet verkeerd.

Het gaat er veel meer om van alle voedselgroepen iedere dag iets te eten dan om de hoeveelheden. Als je op je gewicht moet letten kun je het beter rustig aan doen met pasta, rijst en brood en uit de andere groepen in verhouding iets meer eten. Met name geraffineerde koolhydraten, zoals suiker, witbrood, witte rijst en pasta, eten makkelijker weg dan de volkoren varianten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zes boterhammen, is het liefst 1 met kaas of worst, niet zes. De rest met jam of vruchtenhagel.

"Onze" saus voor pasta is vaak veel te veel en veel te vet.

Je kunt ook combineren. Doe een banaan op je boterham, en je hebt weer een stuk fruit binnen. Of een stuk fruit door de yoghurt, of een schep muesli ipv een boterham.

Zorg vooral dat je niet (te veel) snackt, niet teveel vet vlees eet, vul je groenten aan met rauwkost, en trek je dan niet teveel aan van die schijf-van-5. Het is een richtlijn, voornamelijk voor mensen die een maaltijd vervangen door een zak chips of borrelnootjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve die jam en vruchtenhagel, want da's puur snoep, ben ik het helemaal met je eens. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat stel je dan voor? vette pindakaas?
jam en vruchtenhagel is juist licht verteerbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iets makkelijk in lichaamsvet wordt omgezet dan zijn het wel suikers. Daarbij verzadigen ze ook erg slecht, waardoor je makkelijker blijft dooreten dan, inderdaad, na een volkoren boterham met pindakaas. Daar zitten ook n og eens kwaliteitsvetten in. Geloof me, dat hele vetbeperkte beleid heeft alleen maar voor meer overgewicht gezorgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook ieder jaar anders met wat je wel/niet moet eten. Wellicht ga ik gewoon lekker friet en frikandellen en kroketten eten, want ik beweeg het er toch weer af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. As je goed oplet dan zie je heel goed dat het gedraai met voedingsadviezen voornamelijk ingegeven is door de belangen van de voedingsindustrie, die warme banden met de overheid onderhoudt, o.a. via het Voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, de commerciele belangen zijn zo groot, dat iedereen gelooft dat je alleen nog maar dun blijft als je dure light-troep eet. Terwijl dat vroeger niet bestond, en er toen bijna geen dikke mensen waren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scherp gezien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar vroeger kregen ze maar 1 snoepje per week en nu liggen de meeste keukenkastjes vol met chips, snoep en andere zoete dingen. Er is ook zoooveel!