Wordt je na het eten van vet klaargemaakte voeding sneller moe?

Want wanneer ik bij mijn tante heb gegeten ga ik daarna altijd op de bank zitten tv kijken (doe ik thuis normaal nooit) en ik merk dat ik dan echt inkak, ik wordt echt moe en wil het liefst vroeg naar bed.

Thuis heb ik dat nooit. Ik ga thuis ook nooit 'gezellig' op de bank zitten en tv kijken, maar bijv. wel computeren en dat is ook zittend.

En als ik bij mijn tante onder het koken in haar pannetjes kijk, zie ik alles zwemmen in het vet..

Staat dit in verband met elkaar?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een andere oorzaak uit te sluiten: kún je bij je tante thuis ook na het eten gaan zitten computeren? En wordt dat gezien als acceptabel, of wordt het gezien als 'gezelliger' om samen voor de TV te zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan wel, maar als ik bij mijn tante ben wil ik niet achter de computer gaan zitten omdat ik dat thuis altijd al doe..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word zelf ook na het eten van sommig voedsel heel moe, en na het eten van ander voedsel ben ik zo fit dat ik wil gaan sporten. Ik kan me goed voorstellen dat overdadig veel vet zorgt voor moeheid na het eten.
Hoe dat dan precies werkt, weet ik niet, ik neem aan dat het te maken heeft met hoeveel energie het voor je lichaam kost om het te verteren ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou het zomaar aan kunnen liggen aan wat je doet en niet aan wat je eet. Van voor de tv hangen kan een mens ook enorm inkakken, al heeft hij een lichte salade gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Suzy: Heb je het tegen gewoonkimofzo of tegen mij?

Het beste antwoord

Als aanvulling op voorgaande antwoorden:

Een vetarme maaltijd is voor je lichaam makkelijker te verwerken dan een vette maaltijd.

Wanneer je een "lichte" maaltijd hebt gegeten, verwerkt je lichaam deze vrij moeiteloos en snel, waardoor je zonder problemen actief achter de computer kan gaan zitten, en niet zo snel moe wordt, mede omdat je lichaam al snel beschikt over de gegeten energie.

Wanneer je een vette (maar vooral ook omvangrijke) maaltijd gegeten hebt, moet het eerste deel van je spijsverteringsstelsel lang werken ter verwerking van het vet, voordat het doorgegeven kan worden aan je dunne darm. Je hebt daarom een onaangenaam vol gevoel, waarbij een liggende houding aangenamer is. Deze houding zorgt ervoor dat je je slaperig voelt. Daarnaast duurt het lang voordat je over de gegeten energie kan beschikken.

Deze verschillen zorgen ervoor dat je je na een zware, vette maaltijd, op de bank laat neerploffen, en je je sneller moe voelt.

Een vette maaltijd zorgt er in die zin dus wel dégelijk voor (al is het deels een indirect gevolg) dat je ne sneller moe voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, na het eten van vet klaargemaakte voeding wordt je niet sneller moe.

tv kijken is een activiteit die weinig hersenactiviteit gebruikt, aangezien de tv de informatie naar u verteld. Vaak zit men ook "uitgezakt" naar de tv te kijken.

Met computeren bent u aan het lezen en zit u vaak ook in een rechteren houding. Of "spelletjes" waarbij u erg veel moet denken of snelle reactie.

Kan echter ook zijn dat u het "saai" vindt bij het huis van uw tante waardoor u erg moe wordt uit verveling? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil zit hem in de activiteit na het eten.
TV kijken is een passieve(re) activiteit dan computeren.
Bij computeren zit je meer rechtop, je moet klikken en misschien typen. Hierdoor ben je actief bezig en heb je niet de kans om in slaap te vallen. Daarbij staat het computerscherm vaak ook dichterbij en geeft het vaak meer wit/fel licht af. Dit zorgt er ook voor dat je wakker blijft.

Ik ervaar dit zelf omdat ik na een hele avond computeren moeilijker in slaap val dan na een avond tv-kijken (waarbij ik soms ook tijdens het kijken al wegdoezel).

Je ziet hetzelfde bij kleine kinderen die niet willen gaan slapen. Die kunnen niet meer stilzitten. Ze zijn moe en als ze stil zouden gaan zitten (bv tv kijken) dan zouden ze in slaap vallen. Vaak worden ze daarom juist heel druk als ze moe zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens kan te veel eten wel weer invloed hebben op of je voor de tv in slaap valt of niet. Na het kerstdiner hebben veel mensen moeite om nog gezellig te doen... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat het meer te maken heeft met de hoeveelheid eten dan met het vetgehalte.