Kan water beschimmelen of slecht voor je worden als het tijden lang in een fles in de kamer is buiten de koelkast. Gewoon kraanwater

Heb al tijd fles water naast mn bed staan maar dronk er nooit uit, en het smaakte net beetje vreemd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.8K

Het beste antwoord

Water kan uiteindelijk wel beschimmelen ja. Het wordt ook zeker heeeeeel slecht voor je!!! Water uit de kraan is niet geconserveerd. Als het ook nog eens lang buiten de koeling wordt gezet, kunnen er zich bacterieën vestigen in het water (ook uit je omgeving die in het water terecht komen).

Het wordt ook echt afgeraden dit niet meer te drinken, je kan er behoorlijk ziek van worden, zoals bij een voedselvergiftiging (zelfde symptomen bedoel ik)

Niet verstandig dus, met de meeste levensmiddelen niet overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het wordt ook echt afgeraden dit niet meer te drinken"???? Dus het word aangeraden om dit te drinken?? Ik snap je wel hoor, het is volgens mij alleen net effe verkeerd uitgedrukt;-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whaha....ja was foutje! Het wordt natuurlijk afgeraden dit nog te drinken ;-)

Andere antwoorden (4)

Ja ook water kan beschimmelen. Ververs water om de 24 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Zeker als je al uit de fles hebt gedronken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie deze site voor meer info over je water, na een week in ieder geval beter niet meer van drinken!!

http://www.aquachain.nl/nieuwsitem_archief/hoe-lang-is-kraanwater-in-een-spaflesje-te-bewaren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water zelf kan niet beschimmelen, maar wel bederven.
Het bederven begint zodra je een gesteriliseerde fles (ik bedoel niet het water, maar de fles voordat die gevuld is, dus flessenwater) opent of een zelf gevulde fles.
Als je er ook nog met je mond aanzit, komen er extra bacterien in de fles en gaat het bederven nog sneller.
In een half lege fles waaruit je gedronken hebt vormt zich vaak na een of twee weken lichte schimmelvorming onder de dop.
In jouw voorbeeld moet je minimaal iedere week het water verversen, maar ook het flesje goed reinigen, zeker als je het flesje aan de mond zet.

Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen.
In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Na 2 a 3 maanden begon het water te "leven" en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, etc.
Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat).
Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken en ik heb de 70 al gehaald.
Maar onze weerstand wordt steeds minder, dus een beetje hygiene kan geen kwaad, maar vooral niet overdrijven. En als je het water niet meer wilt drinken, dan bewaren en er aardappelen in koken, wc mee doorspoelen, ramen lappen (met een uitje) en straatje schrobben. We gooien niets meer weg in deze tijd van bezuinigingen.

Als je nog een keer naar Texel gaat, bezoek dan het plaatsje Oude Schild. Een kwartiertje fietsen buiten dit dorp vind je de wezenbronnen(putten). Hier kocht de VOC het water voor hun schepen naar de oost. Het betrof hier hoog mineraal houdend water, het beste dat er in Nederland (de Republiek in die tijd) te vinden was. Het geld voor het water ging naar de weeskinderen in het weeshuis. De bronnen zijn er nog, het weeshuis ook, de kindertjes niet meer (gelukkig). Ze hebben nog een speciaal kanaaltje gegraven om het water in grote vaten via bootjes naar de kust te brengen .