Wat voor houtsoort wordt er gebruikt voor het maken van een speculaasplank?

Oude speculaasplanken werden meestal van hout gemaakt in vele vormen en maten. Is er voor het maken van de speculaasplank een speciale houtsoort voor nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.8K

Het beste antwoord

Om een koekplank te maken moet het hout aan een aantal eisen voldoeh; het moet bewerkbaar zijn, stevig en het hout moet 'dicht' zijn.
Dennenhout is bijv. niet geschikt omdat dit relatief veel hars bevat en de smaak in de koek zou kunnen trekken.
De meest gebruikte soorten hout om een speculaasplank van te snijden zijn essen, teak en notenhout.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vroeger werden ze meestal gesneden uit hout van vruchtenbomen zoals perenhout, maar ook uit vurenhout zijn nog exemplaren gemaakt rond begin 20e eeuw.

Toegevoegd na 17 minuten:
Vuren is echter net als grenen ook harshoudend en de vuren planken zijn dan vaak met een dunne plank vruchtenhout bovenop samengesteld.
In Duitsland zijn ze veel van berkenhout gemaakt.
Op onderstaande site kan je een scriptie lezen van iemand die er veel ondezoek naar verricht heeft.
Op het deel onder pag. 60 (gewoon doorscrollen) staat heel veel over de diverse houtsoorten voor de plank.
http://www.scriptiebank.be/sites/default/files/8d00282b0fe6e797c482ab19555b90fd.pdf
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor de info,
groet, evele

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben in het bezit van een tiental planken en deze zijn van verschillende houtsoorten gemaakt.
Even opsommen:
Kersen
Peren
Beuk
Noten
Pruimen
en tot slot Appel
Dat was het. Hoop dat je er iets aan hebt.