ik zoek een recept voor goede ketchup

ik weet niet hoe je ketchup maakt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K
paulus811
13 jaar geleden
Leuke vraag. Ik weet dat er tomaten, azijn en suiker in zitten maar ken de verhoudingen en overige ingredienten niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook worden er vaak chili pepers in gedaan, verder heb ik niet egt een recept

Het beste antwoord

Wat heb je nodig om ketchup te bereiden?

1,5 kg goed rijpe tomaten
250 gr rode ui
1 stengel selder
4 teentjes look
1 rode paprika
80 a 100 gr bruine suiker naargelang de smaak (donkere is best, geeft meer kleur)
10 peperbollen
1 kruidnagel
10 mosterdzaadjes
25 gr zout
1 laurierblad
cayennepeper
paprikapoeder
1 groot takje dragon
80 ml rode azijn ( best is die op ambachtelijke wijze met een licht gecaramelliseerd en gekruid)
Ketchup maken: de werkwijze:

Deel 1 van het werk

tomaten wassen, eventueel pellen (dat verwerkt gemakkelijker) en in stukken snijden
paprika idem
uien ook in stukken snijden
de soepstengel wassen en zo groot mogelijk laten
pel de knoflookteentjes (moeten niet in stukken gesneden worden)
Doe de tomaten als onderlaag in de kom en daarboven de rest. Laat 60 min. doorkoken op een zacht vuurtje.
Deel 2 van het werk

Haal de selderstengel uit de kom. Doe nu de gekookte groenten door een passe-vite (= roerzeef / pureerzeef of groentezeef). Mix alles nog eens.
Zet het gemixte sap opnieuw op het vuur, met daarin:
10 peperbollen
1 kruidnagel
10 mosterdzaadjes
25 gr zout
1 laurierblad
tipje cayennepeper
tipje paprikapoeder
1 groot takje dragon (niet in stukken)
80 ml rode azijn
Laat dit 60 min. doorkoken op een zacht vuurtje, af en toe roeren.
Haal de kruidnagel er uit.
Doe er de bruine suiker in, laat dit nog 30 min. meekoken onder voortdurend roeren (anders heeft de bruine suiker neiging om aan te bakken).
Haal het laurierblad en de dragon uit de kom. Eventueel ook de peperbollen.
Is je ketchup niet dik genoeg naar je zin, dan kun je ze aan dikken met een beetje instant sausbinder, of met maïzena die je in een beetje azijn oplost.
Doe dit nu in kleine bokalen die je eerst owel met kokend water gespoeld hebt (ook deksels). Ofwel plaats je deksels en bokaaltjes 10 min. in een oven van 175°C.
Zorg er voor dat je tomatenketchup nog aan de kook is als je die in de bokalen giet, vul ze tot aan de rand, plaats er dan een schroefdeksel op. Laat afkoelen zonder te verplaatsen. De deksels sluiten zich vanzelf. Je hoort zelfs een beetje lawaai als ze helemaal afgesloten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie nou allebei de daad bij het woord voegen en op dat duimpje klikken, ben ik tevreden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij
paulus811
13 jaar geleden
Ja hoor Rob, + voor jou. Maar na dit antwoord koop ik m toch maar kant en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelf ook nooit de moeite nemen om het helemaal zelf te maken :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog geen 100 punten hebt helpt dat duimpjeklikken niet hè ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Het gemakkelijke recept:
Neem 400 ml water en een bouillonblokje (groenten is altijd goed, maar visbouillon is nog lekkerder), 100 ml appelazijn of rode/witte balsamico en een blikje tomatenpuree. Breng dit aan de kook (zachtjes) en voeg een eetlepel suiker of honing toe, en de kruiden die je lekker vindt. Selderijzaad en mosterdzaad zijn er erg lekker in, maar ook basilicum en knoflook (dan krijg je een pesto-achtige ketchup). Iets peper en zout en een snuf cayennepeper erbij en dan in laten koken tot de gewenste dikte en af laten koelen.
Varieer met de kruiden naar smaak. Veel lekkerder dan de 'standaard' smaken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze zelfgemaakte ketchup van verse tomaten smaakt pittiger dan ketchup uit de winkel en is minder zoet;

Doe in een pan;
4 laurierblaadjes, 6 eetl. mosterdzaad, 1 theel. peperkorrels en 1 theel. kummel met ¼ l. appelazijn.
Verhitten tot tegen het kookpunt en zeven.

Snijd 4 kg. tomaten in vieren; kook ze zonder water op laag vuur tot de velletjes loslaten. Roer de massa door een zeef.
Kook 500 gr. uien met wat water gaar en pureer ze.
Laat de puree met 500 gr. suiker, 150 gr. zout, 200 ml. olie
en 200 ml. azijn op laag vuur al roerend pruttelen.
De tomatensaus toevoegen, al roerend aan de kook brengen en de kruidenazijn erdoor roeren.
Alles onafgedekt zo'n 30 min. laten pruttelen tot de massa dik is. In weckpotten gieten, die je moet steriliseren als je een grote hoeveelheid maakt. Op die manier is de ketchup
4-5 maanden houdbaar.

Zo doe ik het dus meestal en ik doe ze in keine weckpotten om een voorraadje te hebben. Je kunt natuurlijk ook van alles een deel nemen om eerst uit te proberen, bijv de helft van alle ingrediënten of een kwart.
Het uitproberen hebben wij al achter de rug en mijn mannen vinden hem zo het lekkerst, kopen hoef ik van hen niet meer! Vandaar de grote hoeveelheid bij mij.

Toegevoegd na 26 minuten:
Je kunt ook eerst 400.ml. dragonazijn nemen en dit met 300 gr. suiker opkoken,roeren tot de suiker is opgelost en dan nog 3 min. pruttelen. 2½ kg. tomaten ontvellen, uithollen en de lege tomaten in stukken snijden. 3 rode paprika's in stukjes snijden, 600 gr. uien snipperen en dit alles samen met 4 knoflookteentjes,2 verkruimelde laurierblaadjes, 4 kruidnagels, peper en zout bij de azijn doen , goed omroeren en als alles kookt het vuur laag zetten en zonder deksel laten inkoken tot het niet meer waterig is. Alles in de food processor tot een gladde saus mixen. Alles weer terug aan de kook brengen, proeven en evtl nakruiden.
Spoel flesjes of potten om met kokend water en vul ze met de ketchup. Sluit alles luchtdicht af door ze omgekeerd te bewaren op een droge, koele en donkere plaats. Na 3 weken smaakt hij al erg lekker!
amc